Aktywny wypoczynek przy wykorzystaniu bogactwa przyrody, ekologiczny przemysł, zwłaszcza branża mleczarska i wielokulturowość - tym głównie chce promować się województwo podlaskie na wystawie światowej EXPO 2015 w Mediolanie.
Region weźmie udział w dwóch prezentacjach na EXPO: w Tygodniu Polski Wschodniej (11-17 maja) oraz Tygodniu Turystyki Polskiej (18-24 maja).
Samorząd województwa udział w wystawie światowej w Mediolanie będzie kosztował 80 tys. zł. Większość kosztów pokrywa bowiem Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Polska Organizacja Turystyczna.
W środę dziennikarzom zaprezentowano założenia prezentacji województwa podlaskiego na EXPO 2015 oraz przygotowane materiały promocyjne.
W ramach Tygodnia Polski Wschodniej Podlaskie chce przyciągać zwiedzających m.in. występami - znanej nie tylko w kraju - grupy tanecznej Fair Play Crew, kolekcją dywanów inspirowaną wzorami ludowymi z fabryki Agnella SA, interaktywną grą rowerową, w czasie której można wirtualnie przejechać region, pokazami tradycyjnego rzemiosła (garncarstwo), modą a także regionalną żywnością, zwłaszcza produkcją branży mleczarskiej pod hasłem "Podlaskie - rzeka mleka".
W czasie Tygodnia Turystyki Polskiej region chce pokazać m.in. Podlaski Szlak Bociani.
Przygotowane zostały też filmy promujące m.in. aktywną turystykę opartą o cenne przyrodnicze tereny, zielarstwo świadczące o ekologicznym bogactwie czy mleczarstwo, z którego Podlaskie znane jest nie tylko w kraju.
W ramach promocji "Podlaskie - rzeka mleka" powstało też wydawnictwo zawierające płytę z filmem prezentującym region jako miejscem ekologicznej produkcji. Jest tam też mapa i kontakty internetowe do najważniejszych w Podlaskiem zakładów branży mleczarskiej.
Wystawy światowe EXPO, to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia promocyjne świata. Wystawa w Mediolanie rozpoczęła się 1 maja i potrwa do 31 października pod hasłem „Wyżywienie planety, energia dla życia”. Bierze w niej udział 145 krajów i organizacji.
W ocenie marszałka województwa Mieczysława Baszko, udział w EXPO 2015 ma dla regionu znaczenie prestiżowe. "Jest co promować w naszym województwie. Po raz pierwszy pokazujemy, że jest ono kojarzone z ekologią" - powiedział, wskazując przede wszystkim na mleko i produkty branży mleczarskiej.
Dyrektor departamentu współpracy z zagranicą i promocji Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku Magdalena Łyżnicka-Sanczenko dodała, że będzie to druga większa prezentacja regionu na wystawach EXPO. Pierwsza, to Hanover w 2000 roku i od tamtej pory podobnej nie było. W 2010 roku w EXPO Szanghaju uczestniczyła jedynie misja podlaskich przedsiębiorców.
Budżet udziału Polski w Expo 2015 w Mediolanie to nieco ponad 60 mln zł, z czego ok. 7 mln zł pochodzi ze środków państwa, a reszta z funduszy europejskich.
Polski pawilon, pod względem wielkości, jest czwarty wśród wszystkich wizytówek narodowych. Jego projekt odwołuje się bezpośrednio do polskiego sadu i ogrodnictwa. Jest to oryginalna ażurowa forma, przypominająca poustawiane jedna na drugiej skrzynki na jabłka. Jak wyjaśniali organizatorzy, dlatego że jest to głównie prezentacja polskiego rolnictwa, oparta na symbolice drzewa jabłoni.
Część prezentacji, np. w czasie Tygodnia Turystyki Polskiej, ma odbywać się także poza pawilonem, w tych miejscach Mediolanu, które są licznie odwiedzane przez turystów. (PAP)
7443218
1