Zdaniem wicepremiera Janusza Piechocińskiego sektor rolno-spożywczy jest pierwszą proeksportową branżą polskiej gospodarki. W tej dziedzinie mamy szansę być bezkonkurencyjni nie tylko w Europie, musimy jednak uczyć się patriotyzmu gospodarczego i nowego modelu rywalizacji w branży, opartego na współdziałaniu. Dlatego w ocenie Piechocińskiego konieczne jest propagowanie w Polsce patriotyzmu gospodarczego i jego znaczenie dla rozwoju ekonomicznego kraju. - Dzisiaj jak podkreśla wicepremier trudno zdefiniować polski produkt, ponieważ produkcja jest składową pracy i towarów, które pochodzą z różnych stron świata.
Dlatego Piechociński zachęca do promowania polskich naukowców i absolwentów uczelni rolniczych.
- Dokonania naszych ekspertów pomogą zwiększać innowacyjność sektora i konkurencyjność polskich wyrobów na międzynarodowych rynkach - mówi wicepremier Piechociński.
W okresie I-VIII 2013 roku wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych za granicę wyniosła ogółem 12,6 mld euro i wzrosła o 12,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2012 roku.
- Natomiast w okresie I-VIII 2013 roku eksportowano z Polski głównie: papierosy, mięso drobiowe, mięso wieprzowe, czekoladę i wyroby czekoladowe, mięso wołowe, wyroby piekarnicze i cukiernicze (herbatniki, wafle, itp.), sery i twarogi, zboża, soki owocowe (gł. sok jabłkowy), syropy cukrowe, jabłka, ryby wędzone (głównie łososia), przetworzone i konserwowane mięso, owoce mrożone oraz przetworzone i konserwowane ryby. Wartość eksportu wymienionych wyżej towarów stanowiła około 55% ogólnego wywozu towarów rolno-spożywczych z Polski – informuje Ministerstwo Gospodarki.
9313125
1