Dziś, tj. 6 marca, na całym świecie obchodzony jest coroczny Dzień Żywności Mrożonej. Z tej okazji wiodący operator dla żywności głęboko mrożonej w Polsce zdecydował się opowiedzieć o sytuacji na rynku i najchętniej wybieranych przez Polaków kategoriach.
Mrożenie to świetny sposób na przedłużanie trwałości produktów spożywczych, ich bezpieczne przechowywanie oraz ograniczenie marnowania jedzenia. Produkty mrożone są dobrze znane konsumentom i chętnie wybierane z uwagi na łatwy dostęp, możliwość szybkiego przygotowania pożywnego posiłku oraz szeroki wybór asortymentu.
Kategoria z apetytem na więcej
Mrożone produkty są chętnie wybierane przez Polaków, a cała kategoria z każdym rokiem notuje coraz wyższe wyniki. Szczególnie w pandemii, gdy gromadziliśmy zapasy, chętniej sięgaliśmy po produkty o długim terminie spożycia. Przyzwyczajenia te z nami pozostały. Według GfK Polonia, wartość zakupionych w 2022 r. mrożonek przez gospodarstwa domowe w Polsce przekroczyła 1,8 mld zł – na co składało się średnio 14 zakupów mrożonych produktów przez przeciętnego Polaka w ciągu roku.
Jeśli chodzi o najchętniej kupowane kategorie – od lat są one niezmienne: najczęściej kupujemy mrożone warzywa (w tym zupy) oraz pizzę. Produkty te stanowią aż 64 proc. całego rynku żywności mrożonej.
Jak mówi ekspert z firmy Frigo Logistics, która jest wiodącym operatorem logistycznym dla produktów głęboko mrożonych w Polsce, w branży zdecydowanie widoczna jest sezonowość.
– Jako operator na wyłączność dla siedmiu największych sieci handlowych, a także dla grupy około osiemdziesięciu producentów, zauważamy, jak bardzo sezonowy jest nasz biznes. W połowie kwietnia, gdy zaczyna się zatowarowanie sklepów w lody, rozpoczyna się szczytowy dla nas sezon. Maj i letnie miesiące to dla nas zdecydowanie najbardziej intensywny okres.
Z każdym rokiem jednak nasza praca staje się coraz bardziej wzmożona również
w pozostałych miesiącach. Wszystko za sprawą coraz szerszej oferty producentów – mówi Katarzyna Długosz, kierownik Działu Obsługi Klienta we Frigo Logistics.
Mrożone pieczywo i wege burgery – rozwojowe kategorie
Jak mówi Katarzyna Długosz z Frigo Logistics, na rynku żywności mrożonej zaszło
w ostatnich latach kilka zmian. Zazwyczaj to wrzesień był miesiącem najspokojniejszym pod względem liczby operacji. Sieci handlowe koncentrowały się wtedy na wymianie asortymentu, a klienci chętnie sięgali po dostępne jeszcze wtedy świeże warzywa i owoce. Aktualnie wrzesień to całkiem intensywny czas, w którym producenci wprowadzają na rynek liczne nowości produktowe odpowiadające na zmieniające się potrzeby klientów – takie jak
np. gotowe dania wege czy asortyment bio.
W wakacje ub.r. firmy Frigo Logistics i Nestlé podzieliły się sukcesem linii dań gotowych marki Garden Gourmet, jak wege klopsiki, burgery, nuggetsy czy sznycle – rok do roku partnerzy odnotowali aż trzykrotny wzrost wolumenów kategorii. Są to produkty stabilizowane termicznie do określonej temperatury, w ściśle kontrolowanych warunkach jakościowych. Dzięki temu klient może je bardzo łatwo przygotować do spożycia, bez konieczności rozmrażania.
– W ostatnim czasie zwiększone wolumeny notujemy również w zakresie mrożonego pieczywa. W związku z rosnącymi kosztami działalności piekarni, do których należą m.in. dużo wyższe ceny gazu oraz inflacja, wzrosły również ceny pieczywa. Właśnie dlatego część konsumentów chętniej zaczęła wybierać pieczywo odpiekane, dostępne w marketach
w postaci ciepłych i chrupiących chlebów oraz bułek, ale również słodkich wyrobów piekarniczych. Zapotrzebowanie na te produkty wzrosło tak bardzo, że producenci odpieku wręcz nie nadążali z produkcją i dostawami kolejnych partii – dodaje Katarzyna Długosz , Frigo Logistics.
Jak dalej rozwinie się rynek żywności mrożonej? Ekspertka Frigo Logisitcs jest pewna, że producenci nie ustaną w walce o klientów, jeszcze bardziej rozwijając swoje portfolio produktowe.
***
O firmie Frigo Logistics
Frigo Logistics to wiodący w Polsce operator logistyczny dla produktów głęboko mrożonych. Firma specjalizuje się w dystrybucji, transporcie i magazynowaniu produktów mrożonych, a także w kategorii dry, fresh i farmaceutycznej oraz płynnej dla produktów spożywczych. Firma świadczy międzynarodowe usługi frachtu morskiego, lotniczego i kolejowego. Frigo Logistics obecnie obsługuje na wyłączność siedem sieci handlowych działających na polskim rynku oraz grupę około osiemdziesięciu producentów oferujących artykuły spożywcze. Operator dostarcza produkty wymagające kontrolowanych temperatur do ponad 4500 punktów w całej Polsce.
Frigo Logistics posiada dziesięć lokalizacji: w Żninie, Błoniu koło Warszawy, Radomsku, Czeladzi, Żdżarach koło Szczecina, Lublinie oraz (po przejęciu firmy transportowej ARMIR) w Obornikach Wielkopolskich, Wrocławiu, Mysłowicach i Nowym Dworze Mazowieckim. Łącznie zatrudnia około 550 pracowników. Operuje obecnie flotą około 60 pojazdów własnych oraz około 330 pojazdów na zasadzie stałej współpracy z podwykonawcami. Firma Frigo Logistics powstała w 2001 roku, a od 2004 roku stanowi część Nichirei Logistics Group Inc. Koncern Nichirei zajmuje pierwsze miejsce na rynku japońskim i piąte na świecie wśród firm specjalizujących się w usługach transportowych dla branży spożywczej.