To dzięki wieloletnim wysiłkom krajowych producentów jaj spożywczych konsumenci w Polsce mają gwarancję, że jeśli zdecydują się na jaja z nadzorowanych ferm to kupią żywność bezpieczną o wysokiej jakości odżywczej. Branża jajeczna przez lata, nie tylko inwestowała w zwiększanie produkcji, ale wychodziła naprzeciw trendom rynkowym, działając z poszanowaniem ochrony środowiska, dobrostanu zwierząt i z pełną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo zdrowotne swoich klientów.
Można śmiało przyznać, że polski sektor jajeczny osiągnął już sukces na arenie międzynarodowej. Znajdujemy się w ścisłej czołówce największych producentów jaj konsumpcyjnych w Unii Europejskiej i jesteśmy liczącym się eksporterem jaj i przetworów w skali globalnej. W Polsce produkujemy nieco ponad 10 mld jaj kurzych, które trafiają do konsumpcji. Tak duży potencjał produkcyjny powoduje, ze jesteśmy zmuszeni do sprzedawania około jednej trzeciej krajowej produkcji na rynkach zagranicznych. Nie mamy z tym problemu bo zachowując wysoką jakość eksportowanych jaj, jesteśmy cenionym dostawcą na wielu światowych rynkach. Polskimi jajami zajadają się już nie tylko Europejczycy, ale konsumenci w Azji, na Bliskim Wschodzie, czy nawet na stacjach badawczych na Antarktydzie. Na uwagę zasługują również eksportowane z Polski przetwory jajeczne wykorzystywane do produkcji żywności przez przemysł spożywczy na całym świecie. Jaj w formie przetworzonej używają, między innymi, firmy z sektora piekarniczego czy producenci makaronów, majonezów, sosów oraz dressingów.
Polska jest szóstym największym producentem jaj konsumpcyjnych w Unii Europejskiej. W 2019 roku w Polsce wyprodukowano 10,3 mld jaj konsumpcyjnych. Gospodarstwa zlokalizowane w dwóch województwach: Wielkopolskim i Mazowieckim odpowiadają za 60 proc. produkcji jaj konsumpcyjnych w naszym kraju.
Jednym z najważniejszych trendów w działalności polskich firm w ostatnich latach, a jednocześnie jednym z mierników ich sukcesu był bardzo szybki wzrost znaczenia sprzedaży eksportowej, zarówno jaj w skorupkach, jak i przetworów jajecznych. Podmioty sektora jaj skutecznie powiększały swój udział na najważniejszych rynkach zagranicznych – nie tylko krajów Unii Europejskiej, ale również tak zwanych państw trzecich.
W całym 2020 roku polski eksport jaj spożywczych wyniósł 193,9 tys. ton o wartości 206,9 mln euro. Popyt w krajach unijnych w dalszym ciągu stanowił filar polskiego eksportu jaj konsumpcyjnych. Niemcy i Holendrzy byli najważniejszymi partnerami handlowymi. W drugim półroczu 2020 roku zintensyfikowano działania sprzedażowe poza Europą. Na rynkach państw trzecich próbowano zdywersyfikować sprzedaż głównie na Bliskim Wschodzie i w Azji. Hitem ubiegłego roku jest Singapur na który to rynek azjatycki polskie firmy rozpoczęły po raz pierwszy sprzedaż eksportową w 2020 roku.
O kondycji branży jajecznej decyduje także handel przetworami z jaj. Od kilku lat widoczna jest wysoka dynamika wzrostu eksportu tych towarów przez polskie firmy. Po jedenastu miesiącach 2020 roku wysyłki zagraniczne zwiększyły się ilościowo w porównaniu do roku 2019. W sumie do listopada roku 2020 na rynki zagraniczne trafiło 43,8 tys. ton przetworów eksportowanych z Polski, co oznacza wzrost o 1,7 proc. r/r.
KIPDiP