4 czerwca wystartowała w Polsce unijna kampania o nazwie „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!”. Przez pięć polskich miast przejedzie autobus oferujący między innymi spotkania z lekarzami i naukowcami, którzy na co dzień zajmują się tematyką nowotworową. Celami kampanii organizowanej przez Komisję Europejską są szerzenie wiedzy na temat profilaktyki onkologicznej oraz przełamywanie społecznego tabu związanego z rakiem.
Po sukcesie na terenie Litwy, w celu pogłębienia wiedzy Polaków na temat chorób nowotworowych, Komisja Europejska startuje z kampanią „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” – inicjatywą, która ma pomóc w zwiększaniu świadomości na temat profilaktyki, badań przesiewowych oraz diagnostyki onkologicznej. To jedno z działań inicjowanych w ramach Misji Rak.
W całej Unii Europejskiej nowotwory wykrywa się u 2,7 mln osób rocznie. Według prognoz w 2040 roku liczba ta wzrośnie do 3,24 mln.
Jednocześnie badania pokazują, że aż 40 procentom nowotworów można zapobiec lub je wyleczyć, jeśli zostaną wykryte we wczesnym stadium. W ramach kampanii „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” Komisja Europejska zachęca społeczeństwo do zgłębienia wiedzy na temat tej choroby, jej profilaktyki oraz aktualnego postępu nauki w walce z nią (w tym badań finansowanych przez UE).
Podczas trasy po Polsce, specjalnie oznaczony autobus zatrzyma się w Katowicach, Gdyni, Grunwaldzie, Wrocławiu oraz w Lublinie podczas wydarzeń kulturowych organizowanych we wspomnianych miastach. Wyposażony jest w specjalne pomieszczenie przeznaczone do rozmów ze specjalistami. Podczas każdego przystanku organizowane będą sesje pytań i odpowiedzi, podczas których personel medyczny, eksperci oraz pacjenci onkologiczni podzielą się swoją wiedzą i wskazówkami. Nie zabraknie także materiałów edukacyjnych oraz atrakcji, takich jak: fotobudka czy kącik dla najmłodszych z grami. Działania dedykowane są do szerokiej grupy wiekowej, by edukować zarówno seniorów, jak i najmniejszych świadomych: 6–17, 18–39, 40–59 oraz osób 60+. Promowane treści powinny pomóc Polakom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji dotyczących ich stylu życia, diety, codziennych nawyków oraz regularnego badania się.
„Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” koncentruje się na zachęcaniu Polaków do innych perspektyw:
Trzy główne powody, przez które coraz więcej Europejczyków słyszy diagnozę „nowotwór”, to: starzenie się społeczeństwa, niezdrowy styl życia oraz nierówny dostęp do badań i opieki medycznej. Jednym z celów kampanii jest kierowanie informacji na temat raka także do osób wykluczonych – zarówno pod względem geograficznym, jak i cyfrowym.
- Nowotwór może dotknąć każdego z nas, ale już sama myśl o byciu zdiagnozowanym czy posiadaniu bliskiej osoby zmagającej się z nowotworem wywołuje olbrzymi lęk. W obliczu takiego strachu często wybieramy zaprzeczenie albo bierność. Nie chcemy dowiadywać się więcej, odkładamy badania na później, udajemy, że ryzyko nie istnieje. Nadszedł czas, aby stawić czoła tym obawom. To ważne zarówno dla nas samych, jak i dla naszych rodzin czy przyjaciół. Pozytywna diagnoza nie jest dziś wyrokiem śmierci, ale im szybciej rak zostanie wykryty, tym większa szansa na całkowite wyzdrowienie – mówi Joanna Drake, przewodnicząca europejskiej Misji Rak.
Przystanki kampanii objazdowej obejmą:
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie: Spójrz, Polsko! | Research and Innovation (europa.eu)
Źródło: Komisja Europejska / All 4 Comms
oprac, e-mk ppr.pl