Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Skokowe wzrosty cen AdBlue – czy można temu zapobiec? Czy można obniżyć koszty produkcji?

5 kwietnia 2022
Skokowe wzrosty cen AdBlue – czy można temu zapobiec? Czy można obniżyć koszty produkcji?

Wzrosty cen paliwa, ale też AdBlue powodują, że wzrastają również koszty produkcji, przez co rolnicy muszą szukać oszczędności i bacznie przyglądać się każdej wydawanej złotówce. Szczególnie zaskakująca jest skala podwyżek dotyczących AdBlue, którego ceny skoczyły aż o 300 proc.! Dlatego też, wybierając maszynę warto zwrócić uwagę na zakładane zużycie tego płynu.

 

Nie tylko paliwo zdrożało

Ostatnie tygodnie to czas stałych i odczuwalnych wzrostów cen paliwa. Dziś cena baryłki ropy to około 110 dol., a jeszcze na początku roku wynosiła ona około 80 dol. Co więcej, amerykański Financial Times przewiduje, że kryzys na rynku paliw w Europie nie zostanie zbyt szybko zażegnany i jeszcze w tym roku cena baryłki ropy może przekroczyć 200 dolarów. Dla wszystkich – od przedsiębiorców, rolników, po konsumentów to zła wiadomość.

– Niestety, jednocześnie zaobserwowaliśmy inny niepokojący trend – skokowy wzrost cen AdBlue, co może mieć podobny wpływ na gospodarkę, co podwyżki cen paliw. Użycie płynu AdBlue zarówno w rolnictwie, transporcie czy w innych branżach opartych na wykorzystaniu maszyn, jest niezbędne, by spełnić normy spalin. Tymczasem od jesieni obserwujemy stałe podwyżki cen, w skali pół roku nawet do 300 proc. – mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.

 

Zużycie AdBlue w segmencie większych ciągników

Wobec rosnących kosztów, obok wydatków na serwis, eksploatację maszyny, coraz istotniejszą pozycją stają się koszty, które wcześniej nie odgrywały tak znaczącej roli. Zużycie AdBlue było jednym z czynników sprawdzanych podczas niezależnych testów DLG, których wyniki systematycznie publikowano w kolejnych wydaniach magazynu Profi. Poniżej wnioski.

Wydanie magazynu PROFI IN 02/2021 PROFI IN 4/2020 PROFI IN 12/2020 PROFI IN 6/2018 PROFI IN 2/2022
Silnik/ model ciągnika John Deere 8R 410 Konkurencja 1 Konkurencja 2 Konkurencja 3 Konkurencja 4
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120) 443 KM 445 KM 415 KM 517 KM 433 KM
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin 6/9.0l/Stage V 6/8,7l/Stage IV 6/9.0l/Stage V 6/12,4l/Stage IV 6/8,7l/Stage V
Zużycie ON i AdBlue          
przy mocy maksymalnej 221 + 5,1 g/kWh 233 + 23,6 g/kWh 211 + 23,7 g/kWh 204 + 20,5 g/kWh 222 + 23 g/kWh
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika 223 + 6,1 g/kWh 226 + 25,8 g/kWh 211 + 23,7  g/kWh 207 + 17,9 g/kWh 229 + 21,5 g/kWh
Maksymalna moc uciągu 381,5 KM 352,8 KM 327,9 KM 426,6 KM 359,3 KM

 

– W powyższej tabeli zestawiono dane dotyczące maszyn o mocy powyżej 400 KM (moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120). Zwróćmy uwagę na fakt, że maszyny John Deere w tej klasie oferują bardzo wysoką maksymalną moc uciągu przy niewielkim, nawet 4-5 razy mniejszym zużyciu AdBlue. Przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue wyniosło w przypadku ciągnika John Deere 8R 410 – 5,1 g / kWh oraz 6,1 g / kWh przy nominalnej prędkości obrotowej silnika. Tymczasem w przypadku konkurencji zejście poniżej 20 g / kWh jest wręcz incydentalne. W porównaniu do konkurencji nasz ciągnik o tej samej klasie zużył mniej AdBlue o odpowiednio: 340, 323, 242 i 297 %. Dla naszych klientów to konkretna wartość – dodaje Szymon Kaczmarek.

 

Segment średni – wciąż istotne różnice

Również w segmencie średnich ciągników o mocy powyżej 200 KM widoczne są różnice w zużyciu AdBlue. Przedstawia to zbiorczo tabela dla pięciu czołowych marek. Testy dotyczące zużycia płynu AdBlue przeprowadzano, podobnie jak w przypadku segmentu dużych ciągników, przez niezależny instytut DLG.

Wydanie magazynu PROFI IN 6/2018 PROFI IN 8/2014 PROFI IN 8/2018 PROFI IN 1/2015 PROFI 3/2015
Silnik / model ciągnika John Deere 6250R Konkurencja 1 Konkurencja 2 Konkurencja 3 Konkurencja 4
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120) 275 KM 280 KM 235 KM 264 KM 247 KM
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin 6/6,8l/Tier IV 6/6l/Tier IV 6/7,4l/Tier IV 6/6,7l/Tier IV 6/6,1 l/ Stage IIIB
Zużycie ON i AdBlue          
przy mocy maksymalnej 230 + 11,7 g/kWh 219 + 18,8 g/kWh 236 + 19 g/kWh 216 + 19,3 g/kWh 229 + 20 g/kWh
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika 237 + 9,5 g/kWh 229 + 20,9 g/kWh 243 + 19,3 g/kWh 226 +  20,6 g/kWh 243 + 19 g/kWh
Maksymalna moc uciągu 226,5 KM 215 KM 182,4 KM 220,3 KM 205,2 KM

 

– Również w segmencie średnich maszyn różnice są znaczące. W przypadku ciągnika John Dere 6250R przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue kształtuje się na poziomie 11,7 g / kWh, a przy nominalnej prędkości obrotowej silnika – 9,5 g / kWh. To odpowiednio aż o 87, 80, 88 i 84 proc. w odniesieniu do konkurencyjnych maszyn o podobnej mocy – komentuje Szymon Kaczmarek.

Co to oznacza w praktyce?

– Zakładając, że w przypadku ciągników serii 8R zużycie płynu DEF jest 4-5 razy mniejsze niż w maszynach konkurencyjnych, możemy przyjąć uproszczone obliczenia:

Średnie zużycie 8R: 0,8 l/godz. płynu DEF (Adblue)

Średnie zużycie maszyny konkurencyjnej (4x większe): 3,2 l/godz.

Oszczędności:

1000 godzin rocznie przez okres 5 lat

5000* 2,4l=  12 000 litrów

12 000 litrów * 3zł/litr = 36 000 zł oszczędności przez 5 lat użytkowania maszyny – podsumowuje ekspert John Deere.

 

Biuro prasowe John Deere Polska


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę