aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Skokowe wzrosty cen AdBlue – czy można temu zapobiec? Czy można obniżyć koszty produkcji?

5 kwietnia 2022
Skokowe wzrosty cen AdBlue – czy można temu zapobiec? Czy można obniżyć koszty produkcji?

Wzrosty cen paliwa, ale też AdBlue powodują, że wzrastają również koszty produkcji, przez co rolnicy muszą szukać oszczędności i bacznie przyglądać się każdej wydawanej złotówce. Szczególnie zaskakująca jest skala podwyżek dotyczących AdBlue, którego ceny skoczyły aż o 300 proc.! Dlatego też, wybierając maszynę warto zwrócić uwagę na zakładane zużycie tego płynu.

 

Nie tylko paliwo zdrożało

Ostatnie tygodnie to czas stałych i odczuwalnych wzrostów cen paliwa. Dziś cena baryłki ropy to około 110 dol., a jeszcze na początku roku wynosiła ona około 80 dol. Co więcej, amerykański Financial Times przewiduje, że kryzys na rynku paliw w Europie nie zostanie zbyt szybko zażegnany i jeszcze w tym roku cena baryłki ropy może przekroczyć 200 dolarów. Dla wszystkich – od przedsiębiorców, rolników, po konsumentów to zła wiadomość.

– Niestety, jednocześnie zaobserwowaliśmy inny niepokojący trend – skokowy wzrost cen AdBlue, co może mieć podobny wpływ na gospodarkę, co podwyżki cen paliw. Użycie płynu AdBlue zarówno w rolnictwie, transporcie czy w innych branżach opartych na wykorzystaniu maszyn, jest niezbędne, by spełnić normy spalin. Tymczasem od jesieni obserwujemy stałe podwyżki cen, w skali pół roku nawet do 300 proc. – mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.

 

Zużycie AdBlue w segmencie większych ciągników

Wobec rosnących kosztów, obok wydatków na serwis, eksploatację maszyny, coraz istotniejszą pozycją stają się koszty, które wcześniej nie odgrywały tak znaczącej roli. Zużycie AdBlue było jednym z czynników sprawdzanych podczas niezależnych testów DLG, których wyniki systematycznie publikowano w kolejnych wydaniach magazynu Profi. Poniżej wnioski.

Wydanie magazynu PROFI IN 02/2021 PROFI IN 4/2020 PROFI IN 12/2020 PROFI IN 6/2018 PROFI IN 2/2022
Silnik/ model ciągnika John Deere 8R 410 Konkurencja 1 Konkurencja 2 Konkurencja 3 Konkurencja 4
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120) 443 KM 445 KM 415 KM 517 KM 433 KM
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin 6/9.0l/Stage V 6/8,7l/Stage IV 6/9.0l/Stage V 6/12,4l/Stage IV 6/8,7l/Stage V
Zużycie ON i AdBlue          
przy mocy maksymalnej 221 + 5,1 g/kWh 233 + 23,6 g/kWh 211 + 23,7 g/kWh 204 + 20,5 g/kWh 222 + 23 g/kWh
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika 223 + 6,1 g/kWh 226 + 25,8 g/kWh 211 + 23,7  g/kWh 207 + 17,9 g/kWh 229 + 21,5 g/kWh
Maksymalna moc uciągu 381,5 KM 352,8 KM 327,9 KM 426,6 KM 359,3 KM

 

– W powyższej tabeli zestawiono dane dotyczące maszyn o mocy powyżej 400 KM (moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120). Zwróćmy uwagę na fakt, że maszyny John Deere w tej klasie oferują bardzo wysoką maksymalną moc uciągu przy niewielkim, nawet 4-5 razy mniejszym zużyciu AdBlue. Przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue wyniosło w przypadku ciągnika John Deere 8R 410 – 5,1 g / kWh oraz 6,1 g / kWh przy nominalnej prędkości obrotowej silnika. Tymczasem w przypadku konkurencji zejście poniżej 20 g / kWh jest wręcz incydentalne. W porównaniu do konkurencji nasz ciągnik o tej samej klasie zużył mniej AdBlue o odpowiednio: 340, 323, 242 i 297 %. Dla naszych klientów to konkretna wartość – dodaje Szymon Kaczmarek.

 

Segment średni – wciąż istotne różnice

Również w segmencie średnich ciągników o mocy powyżej 200 KM widoczne są różnice w zużyciu AdBlue. Przedstawia to zbiorczo tabela dla pięciu czołowych marek. Testy dotyczące zużycia płynu AdBlue przeprowadzano, podobnie jak w przypadku segmentu dużych ciągników, przez niezależny instytut DLG.

Wydanie magazynu PROFI IN 6/2018 PROFI IN 8/2014 PROFI IN 8/2018 PROFI IN 1/2015 PROFI 3/2015
Silnik / model ciągnika John Deere 6250R Konkurencja 1 Konkurencja 2 Konkurencja 3 Konkurencja 4
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120) 275 KM 280 KM 235 KM 264 KM 247 KM
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin 6/6,8l/Tier IV 6/6l/Tier IV 6/7,4l/Tier IV 6/6,7l/Tier IV 6/6,1 l/ Stage IIIB
Zużycie ON i AdBlue          
przy mocy maksymalnej 230 + 11,7 g/kWh 219 + 18,8 g/kWh 236 + 19 g/kWh 216 + 19,3 g/kWh 229 + 20 g/kWh
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika 237 + 9,5 g/kWh 229 + 20,9 g/kWh 243 + 19,3 g/kWh 226 +  20,6 g/kWh 243 + 19 g/kWh
Maksymalna moc uciągu 226,5 KM 215 KM 182,4 KM 220,3 KM 205,2 KM

 

– Również w segmencie średnich maszyn różnice są znaczące. W przypadku ciągnika John Dere 6250R przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue kształtuje się na poziomie 11,7 g / kWh, a przy nominalnej prędkości obrotowej silnika – 9,5 g / kWh. To odpowiednio aż o 87, 80, 88 i 84 proc. w odniesieniu do konkurencyjnych maszyn o podobnej mocy – komentuje Szymon Kaczmarek.

Co to oznacza w praktyce?

– Zakładając, że w przypadku ciągników serii 8R zużycie płynu DEF jest 4-5 razy mniejsze niż w maszynach konkurencyjnych, możemy przyjąć uproszczone obliczenia:

Średnie zużycie 8R: 0,8 l/godz. płynu DEF (Adblue)

Średnie zużycie maszyny konkurencyjnej (4x większe): 3,2 l/godz.

Oszczędności:

1000 godzin rocznie przez okres 5 lat

5000* 2,4l=  12 000 litrów

12 000 litrów * 3zł/litr = 36 000 zł oszczędności przez 5 lat użytkowania maszyny – podsumowuje ekspert John Deere.

 

Biuro prasowe John Deere Polska


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę