Sezon na polskie pomidory szklarniowe zaczyna się już na przełomie marca i kwietnia. Część odmian dostępnych jest na sklepowych półkach przez cały rok. Ze względu na ilość światła najsmaczniejsze warzywa będą zbierane od maja do później jesieni. Polskie pomidory wyróżniają się ponadprzeciętną jakością oraz wyjątkowym smakiem.
Kupując pomidory zawsze warto jest zwracać uwagę na ich pochodzenie. Zawsze wybierajmy polskie warzywa, niezależnie czy są świeże czy w formie przetworów. Koncentraty, ketchupy, soki i inne przetwory wykonane z polskich pomidorów gwarantują ich najlepszy skład i smak, ze względu na korzystanie z warzyw zebranych w pełni sezonu przez polskich rolników. Wybierając świeże pomidory również powinniśmy korzystać z polskich zasobów.
„Przede wszystkim sadzimy dobre smakowo odmiany, które dodatkowo świetnie wyglądają. Polski pomidor jest świeży, zerwany prosto z krzaka, nie traci walorów smakowych przez schładzanie, przez długi transport. Polski pomidor jest blisko klienta. My dzisiaj go zrywamy, a jutro jest na półce w sklepie” - mówi Robert Kociszewski ze Stowarzyszenia Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami.
Polska jest jednym z czołowych producentów pomidorów w Unii Europejskiej z rocznymi zbiorami zbliżającymi się do 1 miliona ton. Większość produkcji, bo ok. 75% pochodzi z upraw pod osłonami. Najbardziej popularną odmianą w Polsce jest pomidor malinowy. Według badań realizowanych przez Kantar dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw pomidory są najczęściej, obok ziemniaków, jedzonym przez Polaków gatunkiem warzyw. W 2021 roku, co najmniej raz w tygodniu spożywało je 91% badanych, a tylko co setny (1%) nie jadł ich wcale. Ponad połowa badanych (51%) deklaruje, że w sezonie spożywa pomidory kilka razy w tygodniu, a aż 24% - codziennie lub prawie codziennie.
Artykuł powstał w ramach kampanii „Moc Polskich Warzyw” powstałej z inicjatywy Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej. Obok ZPPRP, które koordynuje program, udział w projekcie biorą również: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami, Stowarzyszenie Malinowy Król, Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych oraz Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski. Kampania jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Biuro Prasowe kampanii „Moc Polskich Warzyw”