Jeszcze w 2014 roku, gdy w sierpniu Rosja wprowadziła zakaz importowy, 10% eksportowanych z Polski serów (w ujęciu wartościowym) trafiało na ten rynek. Wcześniej było to nawet 30% a Rosja była jednym z głównych odbiorców towarów z omawianej grupy wysyłanych z Polski.
Embargo funkcjonuje również w bieżącym roku, jednak pomimo tego w I połowie 2016 roku odnotowano 5,7% zwyżkę ilości wywozu. Nastąpił natomiast 1% spadek wartości artykułów z omawianej podgrupy.
Sery wciąż pozostają najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego, z ponad 38% udziałem w jego łącznej wartości. W I połowie 2016 roku wysłano 113,1 tys. ton tych przetworów, a wskutek spadających w niemal całym badanym okresie cen odnotowano wspomniany wyżej 1% spadek wartości eksportu, która osiągnęła poziom 286,2 mln EUR.
Największy udział w strukturze eksportu serów z Polski mają sery dojrzewające. W I połowie 2016 roku ich wywóz stanowił ponad 46% wartości (130,5 mln EUR) i 40% wolumenu (czyli 45,7 tys. ton) wszystkich serów, jakie w ubiegłym roku trafiły z naszego kraju za granicę. Oznaczało to 1% spadek wartości, przy 6% zwyżce ilości względem porównawczego okresu 2015 roku.
Drugą istotną kategorię stanowią sery świeże i twarogi. W wywozie z I połowy 2016 roku odnotowano 1% spadek wartości (do 88,58 mln EUR, jest to 31% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 7% do 43,7 tys. ton.
Słabsze wyniki ilościowe odnotowano w wywozie serów topionych: wolumen zwiększył się o 2% do 22,9 tys. ton, a wartość spadła o 3% do 63,6 mln EUR, co stanowiło ok. 22% wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 816 ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 3,56 mln EUR.
Najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski są kraje UE (75% ogółu wywozu serów trafiło w I połowie bieżącego roku do krajów Wspólnoty–w ujęciu wartościowym było to 217,9 mln EUR, czyli o 3,4% mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku).
W I połowie 2016 roku nastąpiły niewielkie zmiany wśród głównych kierunków eksportu serów z Polski. Przy 13% wzroście ilości (do 14,5 tys. ton) i 12,8% zwyżce wartości (do 39,1 mln EUR) głównym odbiorcą serów z Polski tak jak w całym 2014 i 2015 roku pozostały Czechy.
O 7,9% zwiększyła się wartość sprzedaży do Niemiec–obecnie drugiego odbiorcy polskich serów. W analizowanym okresie wysłano tam 18 tys. ton serów i twarogów, (+21,2% w skali roku) za 35,8 mln EUR.
Zniżkę odnotowano w wartości sprzedaży serów do Włoch, które zajmują trzecie miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen zmniejszył się o 11,9% do 7,6 tys. ton, a w ujęciu wartościowym odnotowano 16% zniżkę do 23,2 mln EUR).
FAMMU/FAPA na podst.: MF, informacje i obliczenia własne