Senacka Komisja Rolnictwa nie wprowadziła poprawek do ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Jej głównym zadaniem jest dostosowanie prawa do przepisów unijnych dotyczących jakości paliw i promocji odnawialnych źródeł energii.
Jak wyjaśnił na wtorkowym posiedzeniu komisji wiceminister energii Andrzej Piotrowski, nowe przepisy muszą wejść w życie do 1 stycznia 2018 r., dlatego prosił o nie wnoszenie poprawek.
Poprawki do ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Senatu, miały one w znacznej mierze charakter techniczny. Ministerstwo Energii odnosząc się do tych propozycji przyznało, że część z nich jest zasadna, ale prosi o ich nie wprowadzanie. Po analizie wspomnianych propozycji resort stwierdził, że nie uwzględnienie ich nie spowoduje niewłaściwego rozumienia przepisów - podkreślił wiceminister.
Celem ustawy o biokomponentach było utrzymanie dotychczasowych ilości surowców dostarczanych przez rolnictwo - wyjaśnił Piotrowski. Chodzi też o większe uszczelnienie rynku, co będzie miało pozytywny wpływ na dochody budżetowe - dodał.
Przyjęta przez Sejm nowelizacja podnosi z poziomu rozporządzenia RM na poziom ustawy ustalanie NCW, czyli minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu. W 2017 r. NCW wynosi 7,10 proc., w 2018 - 7,50 proc., w 2019 r. - 8,00 proc., a w 2020 - 8,50 proc.
"Kluczowe rozwiązanie, które jest w ustawie to współczynnik redukcji, który umożliwia podmiotom realizujący NCW skorzystanie z obniżonego celu, jeżeli przynajmniej 70 proc. biokomponentów jest uzyskane i wytworzone na terenie kraju" - podkreślił Jarosław Wiśniewski z Ministerstwa Rolnictwa. "W pełni akceptujemy te rozwiązania, które są w ustawie i uważamy za bezpieczne dla zapewnienia stabilizacji produkcji rolnej" - dodał.
Nowelizacja dostosowuje polskie przepisy do wymagań unijnej dyrektywy 2015/1513. Sejm wprowadził do rządowego projektu ustawy szereg poprawek, m.in. dotyczących sprawozdawczości.
Do najważniejszych zobowiązań wynikających z dyrektywy 2015/1513 należą ograniczenie możliwości stosowania do wytwarzania biokomponentów roślin zbożowych i innych roślin wysokoskrobiowych, roślin cukrowych i oleistych oraz roślin uprawianych przede wszystkim do celów energetycznych, zwiększenie wykorzystania tzw. biopaliw zaawansowanych, podniesienie do 60 proc. wymaganego poziomu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dla nowych instalacji wytwarzających biokomponenty.
Ponadto od 1 stycznia 2018 r. zostanie wprowadzony wymóg 50-proc. redukcji emisji dla działających instalacji wytwórczych.
Według autorów ustawy, nowe regulacje ograniczają koszty realizacji NCW ponoszone przez producentów i importerów paliw, wprowadzają rozwiązania umożliwiające realizację NCW przede wszystkim w oparciu o potencjał i technologie dostępne na polskim rynku i poprawiają przejrzystość tego rynku, co stanowi jeden z istotnych elementów walki z tzw. „szarą strefą”.
Ustawa wprowadza też opłatę zastępczą. Podmioty, które w latach 2018–2019 zrealizują NCW w 85 proc. z reszty obowiązku będą mogły się wywiązać za pomocą tej opłaty. Przepisy określają też limity dla biokomponentów wytworzonych z surowców uprawniających do podwójnego naliczania wkładu do NCW do roku 2019. Surowcami upoważniającymi do podwójnego naliczania są m.in. zużyty olej kuchenny i tłuszcze zwierzęce - w przypadku produkcji estrów, oraz odpady z przemysłu piekarniczego lub cukierniczego - wykorzystywane przy produkcji spirytusu.
Anna Wysoczańska, Marek Michałowski (PAP)