Wdrożenie nowego programu dostarczania do szkół mleka, warzyw i owoców począwszy od roku szkolnego 2017/18, to główne założenie nowelizacji ustawy o Agencji Rynku Rolnego, którą w środę pozytywnie zaopiniowała sejmowa komisja rolnictwa.
W środę na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz zmianie niektórych innych ustaw, którego autorem jest resort rozwoju wsi i rolnictwa.
Jak tłumaczył wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki projekt ten wynika z potrzeby stworzenia nowych podstaw prawnych niezbędnych do wdrożenia nowego programu dostarczanie owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych tzw. programu dla szkół, począwszy od roku szkolnego 2017/18. Przypomniał, że program dla szkół zastąpi dwa dotychczasowe programy "Mleko w szkole" oraz "Owoce i warzywa w szkole".
Od 1 września 2017 r. agencją płatniczą realizującą zadania Unii Europejskiej w Polsce będzie jedynie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Tego dnia zacznie także działać Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), który zastąpi zlikwidowane: Agencję Rynku Rolnego (ARR) i Agencję Nieruchomości Rolnych (ANR).
Zatem od 1 września 2017 r. ARiMR będzie odpowiedzialna za nowy program dla szkół, ale zadania agencji płatniczej dotyczące realizacji tego programu, od 1 września 2017 r. będą wykonywane przez KOWR jako zadania delegowane (zgodnie z ustawą o ARiMR)".
Z kolei minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie odpowiedzialny za przygotowanie i przekazanie Komisji Europejskiej strategii dotyczącej wdrażania nowego programu dla szkół.
Ponadto projekt doprecyzowuje przepisy ustawy dot. obowiązku zawierania pisemnych umów na dostarczanie produktów rolnych mających na celu wzmocnienie pozycji producentów - zmienią przepisy dotyczące obowiązkowego zawierania umów między producentem (rolnikiem) a nabywcą produktów rolnych przy każdej transakcji.
„Wyłączamy z obowiązku dostawy bezpośrednie oraz producentów będących członkami zorganizowanych osób prawnych, rolniczy handel detaliczny, a więc te wszystkie formy handlu, przy których zawieranie umów jest bardzo trudne” – wyjaśnił. Oprócz formy pisemnej zawarcia umowy między producentem (rolnikiem) a nabywcą, dopuszczono formę elektroniczną i dokumentową. Okres przechowywania umów został określony na 2 lata.
Zróżnicowano również wysokość kar za nabycie produktów rolnych. Bez umowy (pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej) będzie to 10 proc. wartości transakcji, a gdy umowa będzie wadliwa - będzie to do 5 proc. wartości transakcji.
Zgodnie z projektem zróżnicowane zostały także kary za brak umowy. „Odpowiadamy na większość wniosków organizacji zrzeszających rolników, producentów, przedsiębiorców z branży rolno-spożywczej” – dodał wiceminister.
Trzecia grupa zmian dot. przepisów wprowadzających Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) w podziale kompetencji pomiędzy Agencją Rynku Rolnego, a Krajowym Ośrodkiem. Proponuje się, by monitorowanie rynku mleka było zadaniem KOWR, a nie Agencji oraz aby działania w zakresie programu pszczelarstwa były wykonywane także przez KOWR.
Projekt doprecyzowuje także przepisy określające przypadki w jakich nie stosuje się zasad konkurencyjnego wyboru wykonawców.
Nowe regulacje mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów dotyczących Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, które zaczną obowiązywać od 1 września 2017 r.
Komisja przyjęła projekt ustawy, a posłem sprawozdawcą został Mieczysław Miazga (PiS).
(PAP)