Posłowie większości klubów sejmowych opowiedzieli się we wtorek za kontynuowaniem prac nad rządowym projektem ustawy podnoszącym kwotę zwrotu akcyzy zawartej w paliwie wykorzystywanym przez rolników.
"Jest to realizacja zapowiedzi +Planu dla Wsi+, pomocy rządu PiS dla polskich rolników" - powiedział minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski przedstawiając projekt w Sejmie podczas pierwszego czytania. Zaznaczył, że koszty paliwa mają wielki wpływ na konkurencyjność polskiego rolnictwa, a mechanizm zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego został wprowadzony przez poprzedni rząd PiS w 2006 r.
"Generalnie rolnictwo staje się mocno zależne od energii zużywanej do produkcji rolniczej. Po analizie (...) wprowadzamy rozwiązanie, które jest wyliczeniem kompromisowym, które w kolejnych latach w miarę możliwości budżetowych może być rozszerzane" - powiedział. Zapewnił, że pomoc przewidziana w projekcie dotrze niemal do każdego gospodarstwa.
Szef resortu rolnictwa zauważył, że w produkcji bydła zużycie paliwa jest większe i projekt to uwzględnia. "Od tego roku wprowadzamy bardzo ważny mechanizm oczekiwany przez producentów bydła (...), dla producentów bydła będziemy zwracali akcyzę z 30 litrów na każdą dużą jednostkę przeliczeniową" - wyjaśnił.
Jerzy Gosiewski z PiS powiedział, że zmiany wynikają z potrzeby zwiększenia konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na unijnym rynku. "Wprowadzenie zmian zaproponowanych w projekcie ustawy wpłynie na wzrost konkurencyjności polskich rolników na rynku UE przez zmniejszenie kosztów produktów rolnych" - powiedział. Dlatego, poinformował Gosiewski, klub PiS poprzez zmiany.
Marek Sawicki z PSL-UD przyznał, że koszty produkcji rolnej rosną, tym bardziej, że rosną ceny energii. "Kierunek, który przyjął pan minister w tej chwili uważam za prawidłowy, uważam za dobry. Rzeczywiście warto te rozwiązania wprowadzić" - ocenił.
Zbigniew Ajchler występujący w imieniu PO powiedział, że zawarta w projekcie zmiana postulowana jest od dawna przez producentów rolnych z uwagi na rosnące koszty oleju napędowego i coraz większe jego zużycie. Wskazał, że w projekcie nie został m.in. rozwiązany problem gospodarstw, które nie kupują paliwa, ale korzystają z usług zewnętrznych, w cenie których zawarty jest koszt paliwa. Ajchler oświadczył, że klub PO jest za dalszym procedowaniem ustawy, ale wymaga ona korekt.
Natomiast Paweł Grabowski z Kukiz'15 ocenił, że projekt jest "absolutnie warty poparcia" i taka też będzie rekomendacja jego klubu. Poseł zwrócił jednak uwagę, że podczas konsultacji organizacje rolnicze informowały, że zużycie oleju napędowego jest dużo większe niż uwzględnione w ustawie o zwrocie akcyzy. To, jego zdaniem, zachęca do kupowania paliwa w szarej strefie, czego byśmy nie chcieli.
Ponieważ nikt nie złożył wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, dokument trafi do komisji finansów publicznych, która zasięgnie opinii komisji rolnictwa.
Projekt nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, który przygotował resort rolnictwa.
W uzasadnieniu wskazano, że w ostatnich latach wzrosły koszty produkcji rolnej, w tym związane z wykorzystaniem paliwa. Wzrost kosztów produkcji przy niskich cenach produktów rolnych powoduje, że produkcja rolna staje się coraz mniej opłacalna. Jednocześnie z roku na rok wzrasta udział kosztów paliwa w ogólnych kosztach produkcji rolnej.
Projekt zakłada podniesienie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych.
Teraz zwrot przysługuje do 86 litrów paliwa, a ma być 100 litrów na hektar. Przy obecnej stawce w wysokości 1 zł za litr, która jest określana oddzielnie przez Radę Ministrów, oznacza podniesienie zwrotu kosztów paliwa z 86 do 100 zł.
Ponadto zaproponowano zwiększenie oraz wprowadzenie limitu zużycia oleju napędowego do 1 dużej jednostki przeliczeniowej bydła (DJP). Dotyczy to przypadków prowadzenia przez producenta rolnego chowu i hodowli bydła, do którego przysługuje zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zakupionego do tej produkcji. Według wcześniejszych zapowiedzi ministra rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego zwrot akcyzy ma wynieść 30 zł od krowy.
Projekt wprowadza też zmianę terminu określenia przez Radę Ministrów, (w rozporządzeniu) stawki zwrotu podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego na rok następny, tj. do 31 grudnia, zamiast do 30 listopada. Znowelizowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
Marcin Musiał (PAP)