MERCOSUR1

Są rozbieżności poniżej 100 euro

4 lutego 2025
Są rozbieżności poniżej 100 euro

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 15 stycznia 2025 roku, Departament Płatności Bezpośrednich Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawił pismem z 23 stycznia 2025 r. następujące stanowisko.

W piśmie KRIR wskazano, że cyt. „samorząd rolniczy wnioskuje, aby w tego typu sytuacjach, kiedy zostaną wykazane rozbieżności ale ich wartość nie przekracza równowartości 100 euro odstępowano od zwrotów dopłat przez rolników i związanej z tym wysyłki postanowień o sankcjach. Zdaniem samorządu rolniczego wystarczy przesłanie jednej decyzji, w której zawarte zostaną informacje o przebiegu postępowania i umorzeniu sankcji”.

Odnosząc się do powyższego należy przede wszystkim zauważyć, że zasady zaprzestania odzyskiwania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności w sytuacji, w której kwota do odzyskania nie jest wyższa od kwoty stanowiącej równowartość 100 euro były inne w perspektywie finansowej obowiązującej w latach 2014-2020 (przedłużonej do roku 2022) niż w obecnym okresie programowania 2023-2027.

W latach 2014-2020 przedmiotowa kwestia była zapisana w art. 54. ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013: „W należycie uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą zadecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w następujących przypadkach:

  1. a) w przypadku gdy łączna kwota już dokonanych oraz przewidywanych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania; warunek ten uznaje się za spełniony
  2. (i) jeżeli kwota do odzyskania od beneficjenta w kontekście płatności indywidualnej w ramach programu pomocy lub środka wsparcia nie przekracza 100 EUR, nie licząc odsetek (…).”

Powyższe zostało odzwierciedlone w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1775) „Kierownik biura powiatowego Agencji odstępuje od ustalenia kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności bezpośrednich lub przejściowego wsparcia krajowego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w przypadku określonym w art. 54 ust. 3 lit. a pkt i rozporządzenia nr 1306/2013”.

Odnosząc się natomiast do obecnej perspektywy finansowej (2023-2027) należy zauważyć, że w obowiązujących w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 przepisów prawa unijnego, tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128, nie ustanowiono regulacji analogicznych do regulacji przewidzianej w art. 54. ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Zgodnie z art. 104 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116 z dniem 1 stycznia 2023 r. straciło moc rozporządzenie (UE) nr 1306/2013. Uchylenie rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 oznacza dla postępowań z zakresu ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności bezpośrednich oraz innych płatności obszarowych z Planu Strategicznego, począwszy od kampanii roku 2023, brak podstaw do odstępowania od prowadzenia tego postępowania w sytuacji, kiedy kwota nienależnych lub nadmiernych płatności nie przekracza 100 euro (istnieje konieczność odzyskiwania każdej kwoty nienależnie lub nadmiernie wypłaconych płatności).

W chwili obecnej ARiMR odstępuje od ustalenia kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności, których wartość nie przekracza 100 euro, jedynie dla spraw wszczętych do 2022 roku. W związku z tym, że zdecydowana większość spraw wszczętych do 2022 roku jest w chwili obecnej zakończona, w sytuacji, gdy organ uzyska informację, że istnieje przesłanka do wznowienia postepowania zakończonej sprawy, jest zobowiązany do obsługi tej sprawy zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego. Stąd też wynika ilość i rodzaj pism generowanych i wysyłanych do rolników. Należy zauważyć, że od lat postępowania w sprawie przyznania płatności bezpośrednich i innych płatności obszarowych są prowadzone w oparciu o przepisy wspólnotowe i krajowe dotyczące tych płatności oraz w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest akredytowaną agencją płatniczą i zajmuje się wdrażaniem i wypłatą instrumentów finansowanych współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz udzielaniem pomocy ze środków krajowych, w oparciu o przepisy prawa wspólnotowego i krajowego. Zatem nie może zmieniać ani skracać zasad i terminów prowadzenia postępowań administracyjnych.

Mając powyższe na uwadze informuje, że ARiMR nie może przyjąć i wdrożyć postulatów samorządów rolniczych, o których mowa w ww. piśmie Krajowej Rady Izb Rolniczych.

oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: KRIR


POWIĄZANE

Na rynku soi na Ukrainie kontynuował się stopniowy wzrost cen.Na rynku krajowym ...

Poniżej prezentujemy Wystąpienie prezydenta Antónia Costy na konferencji prasowe...

Do 19 stycznia kraje UE zaimportowały 3,4 mln ton rzepaku od początku sezonu 202...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę