Globalna Sieć Informacji Rolniczych Foreign Agricultural Service (FAS) USDA dostarcza terminowe raporty na temat rynków zagranicznych za pośrednictwem bazy danych Global Agriculture Information Network (GAIN). Każdego roku dodawanych jest średnio 2000 raportów, począwszy od 1995 roku.
Raporty GAIN są opracowywane przez globalną sieć wywiadu rynkowego FAS, w skład której wchodzą funkcjonariusze służb zagranicznych FAS oraz lokalnie zaangażowany personel w ponad 90 zagranicznych biurach na całym świecie. Zapewniają dane wywiadowcze, wgląd i analizy w prawie 200 krajach, dostarczając informacji na temat zagranicznych rynków rolnych, warunków upraw i dynamiki agropolitycznej, które są interesujące dla rolnictwa w USA.
Raporty te zawierają oceny kwestii towarowych i handlowych sporządzone przez pracowników USDA i niekoniecznie stanowią deklaracje oficjalnej polityki rządu USA.
System raportów GAIN został przeprojektowany w 2019 roku i obejmuje raporty ze wszystkich poprzednich starszych systemów, począwszy od 1995 roku.
Poniższe raporty GAIN zostały opublikowane 12 maja 2023 r.
_______
Wielka Brytania: Rośliny oleiste i produkcja roczna
Rok 2022/23 został przyćmiony przez wydarzenia na Ukrainie. Jednak większe niż przewidywano zbiory rzepaku, po sprzyjających warunkach wzrostu, uniknęły uzależnienia Wielkiej Brytanii od importowanych nasion oleistych, śrut i olejów. Oczekuje się, że przy kolejnych uprawach rzepaku o podobnej wielkości, które obecnie prognozuje się na rok 2023/24, pomimo pewnych wyzwań w okresie zimowym i podczas sadzenia wiosną, oczekuje się, że będzie to nadal chronić Wielką Brytanię przed zewnętrznymi czynnikami podażowymi. Prognozuje się, że popyt na śrutę z nasion oleistych do wykorzystania jako pasza dla zwierząt gospodarskich, który nieznacznie spadł w 2022/23 roku, powróci w 2023/24 roku.
Gwatemala: Kawa
Powierzchnia uprawy kawy w Gwatemali utrzymuje się na stałym poziomie 305 000 (hektarów) hektarów, ale w perspektywie średnioterminowej może się nieznacznie zmniejszyć, ponieważ inne, bardziej dochodowe uprawy zaczynają zastępować niektóre obszary uprawy kawy. Wysokie koszty nawozów i brak siły roboczej mają negatywny wpływ na zbiory w ROKU 2023/2024, według prognoz zmniejszą się o trzy procent do 3,43 miliona 60-kilogramowych worków w porównaniu ze zbiorami w ROKU 2021/2022 i o jeden procent w roku szacunkowym 2022/2023 na 3,48 miliona 60- worki kg. Eksport w MY 2021/2022 spadł o dziesięć procent i przewiduje się, że spadnie o dodatkowe 6 procent w MY 2023/2024. Koszty produkcji wzrosły o 60 procent, a niewielu rolników stać na wyspecjalizowaną siłę roboczą do identyfikacji i zbioru wyłącznie czerwonych, dojrzałych wiśni, co obniża ogólną jakość.
Indie: Kawa
FAS Mumbai (Post) prognozuje, że w roku gospodarczym (MY) 2023/2024 produkcja kawy (październik-wrzesień) wyniesie 5,8 miliona 60-kilogramowych worków. Oczekuje się, że deficytowe deszcze przedmonsunowe (marzec-maj) będą miały negatywny wpływ na plony, ponieważ znacznie spada zawiązywanie owoców, zwłaszcza w przypadku odmiany arabiki w głównych regionach uprawy. Ceny skupu rolników wzrosły od początku tego roku gospodarczego ze względu na przewidywane niższe niż oczekiwano dostawy. Post prognozuje, że eksport wzrośnie o dwa procent do 6,3 miliona 60-kilogramowych worków dzięki dobrym perspektywom eksportowym. Przewiduje się, że krajowa konsumpcja Indii spadnie nieznacznie do 1,285 miliona 60-kilogramowych worków w wyniku rosnących kosztów produkcji, w tym surowych ziaren kawy. Zapasy przeniesione pozostaną ograniczone ze względu na większy wolumen eksportu.
Tajwan: Festiwal piwa rzemieślniczego MeiTai wykorzystuje potencjał amerykańskich składników do lokalnego warzenia piwa
ATO Taipei we współpracy z dwunastoma tajwańskimi browarami rzemieślniczymi zorganizowało udany festiwal piwa rzemieślniczego, podczas którego promowano dziesięć amerykańskich składników poprzez nowe na rynku piwa rzemieślnicze w limitowanych edycjach. Piwa były promowane wśród ponad 50 000 tajwańskich konsumentów podczas weekendowego publicznego festiwalu. Specjalne składniki były sponsorowane przez prywatnych dostawców i współpracowników z USA za pośrednictwem koordynacji ATO Taipei. O sukcesie świadczyło to, że w trakcie i po imprezie – co najmniej sześć browarów skomercjalizowało kolaboracyjne piwa; dziewięciu piwowarów zgłosiło, że będzie nadal kupować sponsorowane składniki; zewnętrzne bary i restauracje nadal sprzedają stworzone napary.
oprac. e-mk ppr.pl