Fundusze promocji mają w większym stopniu wspierać polskich rolników - zakłada przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, autorstwa resortu rolnictwa.
"Zaproponowano rozwiązania, które uwzględniają postulaty producentów rolnych dotyczące zwiększenia ich wpływu na wydawanie środków z funduszy promocji artykułów rolno-spożywczych. Fundusze te utworzono w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych" - podkreśliło we wtorek Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
Zgodnie z projektem środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mają być przeznaczane na działania informacyjne i promocję produktów rolno-spożywczych wytwarzanych przez producentów dokonujących wpłat na te fundusze. Chodzi o to, aby producenci w większym stopniu odczuli korzyści z dokonywanych wpłat na fundusze.
Projekt przewiduje też zmiany w składzie komisji zarządzających funduszami promocji. Ma zwiększyć się liczba przedstawicieli producentów z czterech do pięciu i zmniejszyć liczba przedstawicieli przetwórców z czterech do trzech. "Zmiana ta nie wpłynie na ogólną liczbę członków komisji, a jedynie na proporcje między liczbą producentów a przetwórców. W rezultacie w tych komisjach będzie: pięciu przedstawicieli producentów, trzech przedstawicieli przetwórców i jeden przedstawiciel izby rolniczej. W praktyce rozwiązanie to zapewni przewagę przedstawicielom producentów, którzy ponoszą wpłaty na rzecz funduszy promocyjnych" - zaznaczyło CIR.
Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych powstały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano ich osiem: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już fundusz promocji mleka.
Są one tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów, takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane są za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego.
Fundusze dysponują ok. 40 mln zł rocznie, z czego największymi środkami - fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.
Przyszła nowela ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.
(PAP)