Dostosowanie polskiego prawa do przepisów unijnych ws. jakości benzyny i olejów napędowych - to główne założenie projektu noweli o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, który przyjął we wtorek rząd. Projekt jest jednym z elementów programu Rozwoju Elektromobilności.
Projekt nowelizacji o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw został przygotowany przez ministra energii.
Dostosowuje on polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej dotyczących jakości benzyny i olejów napędowych oraz promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
Jak poinformowało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu, projekt przewiduje m.in. optymalizację kosztów Narodowego Celu Wskaźnikowego (tj. minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie), przez zapewnienie, że nie wzrosną obciążenia związane z realizacją NCW w latach 2018-2019 dla podmiotów realizujących NCW.
Ponadto, projektowane przepisy zachowują dotychczasowy poziomu krajowej produkcji biokomponentów wykorzystywanych do realizacji NCW - w najbliższych latach będzie to gwarantowało stabilne zapotrzebowanie na surowce rolne wykorzystywane do produkcji biokomponentów, pozytywnie wpływając na sytuację ekonomiczną ich producentów.
Do realizacji tych celów zaproponowano m.in. potwierdzenie następujących wysokości NCW - w 2017 r. ma to być 7,10 proc., w 2018 - 7,50 proc., w 2019 r. - 8,00 proc., a w 2020 - 8,50 proc.
Projekt określa też wartości współczynników redukcyjnych: 0,86 w 2018 r. oraz 0,82 w 2019 r.
Proponowana nowela wprowadza także opłatę zastępczą, czyli instrument, zgodnie z którym w latach 2018-2019 realizacja NCW przez podmiot na poziomie min. 85 proc. poziomu realizowanego w danym roku kalendarzowym, umożliwia mu wywiązanie się z części tego obowiązku przez uiszczenie opłaty zastępczej.
W projekcie określono ponadto limity dla biokomponentów wytworzonych z surowców uprawniających do podwójnego naliczania biokomponentów do NCW: w 2018 r. limit będzie wynosił 0,3 proc., a w 2019 r. - 0,5 proc..
Nowe przepisy doprecyzują kwestie związane z wysokością kar wymierzanych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki za brak realizacji NCW, co pozwoli na ich efektywniejsze i bardziej skuteczne wymierzanie.
Zaproponowano, aby nowe prawo weszło w życie 1 stycznia 2018 r., z wyjątkiem przepisów umożliwiających wykorzystanie produktów współuwodornienia do realizacji NCW, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2020 r.
Katarzyna Fiuk, Anna Mackiewicz (PAP)