MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Ryzyko oszustwa na rynku oliwy z oliwek

31 października 2024
Ryzyko oszustwa na rynku oliwy z oliwek

UE jest największym na świecie producentem oliwy z oliwek, odpowiadającym za około 65% światowej produkcji. Jednak ze względu na niekorzystne warunki klimatyczne ostatnie zbiory były słabe. W sezonie 2022/23 produkcja oliwy z oliwek w UE spadła o około 40% w porównaniu z poprzednimi latami, a w sezonie 2023/24 o 25% w porównaniu ze średnią z pięciu lat. Tendencja ta znajduje odzwierciedlenie na całym świecie, a produkcja oliwy z oliwek spada w wielu regionach. W rezultacie ceny oliwy z oliwek wzrosły na całym świecie, przy wzroście od 100% do nawet 175% w przypadku oliwy z oliwek najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia, w zależności od rynku.

W tym kontekście konsumenci mogą być przyciągani do tańszych alternatyw, podczas gdy handlowcy mogą być kuszeni do oferowania tańszych opcji, zwiększając w ten sposób ryzyko oszustwa na rynku znanym z jakości i wielowiekowych tradycji.
Niestety, oszustwa w sektorze oliwy z oliwek nie są nowym zagrożeniem. Oliwa z oliwek jest produktem o wysokiej wartości, a pokusa pozbawionych skrupułów podmiotów do maksymalizacji zysków kosztem konsumentów i jakości produktu utrzymuje się. Gdy konsumenci nie znają różnic między różnymi rodzajami oliwy z oliwek, nieuczciwe praktyki stają się bardziej powszechne.

Dlatego tak ważne jest zaostrzenie sankcji administracyjnych i karnych wobec oszustów, przy jednoczesnym inwestowaniu w edukację konsumentów. Gdy konsumenci będą świadomi różnic między oliwą extra virgin, virgin, lampante, wytłoczynami i rafinowaną oliwą z oliwek, a także związanych z nimi procesów i smaków, wskaźnik oszustw spadnie. Wyedukowani konsumenci będą w stanie podejmować świadome decyzje i unikać produktów niższej jakości.

Praktyką zwyczajowo stosowaną w sektorze oliwy z oliwek jest mieszanie różnych olejów roślinnych. W tej kwestii muszę poruszyć ważną kwestię związaną z obecnymi normami handlowymi UE, do których zreformowania Copa-Cogeca wzywała od dawna: możliwość zakazania sprzedaży mieszanek oliwy z oliwek w krajach, w których ich produkcja jest niedozwolona. Obecnie przepisy UE zezwalają na legalne mieszanie oliwy z oliwek z innymi olejami roślinnymi, a państwa członkowskie mogą zakazać takich mieszanek na swoim terytorium. Polityka ta ma na celu ochronę i promowanie jakości czystej oliwy z oliwek oraz zmniejszenie ryzyka wprowadzania konsumentów w błąd. Istnieje jednak luka prawna: jeśli oliwa z oliwek z państwa członkowskiego, które zakazuje mieszania, jest eksportowany do innego kraju UE, w którym mieszanie jest dozwolone.

Mieszany olej może być ponownie importowany i sprzedawany w pierwotnym stanie. Chociaż jest to technicznie legalne, podważa to intencje pierwotnego zakazu, ponieważ pozwala mieszance
na „wyjście frontowymi drzwiami i powrót tylnymi”. Konsumenci zasługują na to aby wiedzieć, że kupując oliwę z oliwek, otrzymują czystą oliwę z oliwek, a nie mieszankę produktów niższej jakości.
produktów niższej jakości.

Oprócz rozwiązania kwestii mieszanek, musimy skupić się na tym, w jaki sposób oliwa z oliwek jest prezentowana konsumentom. Niektóre państwa członkowskie wdrożyły bardziej rygorystyczne
przepisy wymagające stosowania butelek jednorazowych w restauracjach i punktach gastronomicznych.
gastronomicznych. Butelki te zapewniają, że serwowana jest prawdziwa oliwa z oliwek a nie substytutem niższej jakości. Harmonizacja takich przepisów w całej UE nie tylko
nie tylko promować spójność rynku wewnętrznego i ułatwić handel, ale także zapewnić bezpieczeństwo, jakość i ochronę konsumentów.

Wzywam sektor oliwy z oliwek, organizacje konsumenckie i instytucje UE do współpracy w celu poprawy
 zwiększenia identyfikowalności i ochrony konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem mieszanek i opakowaniach. Potrzebujemy silniejszych zabezpieczeń, aby oliwa z oliwek pozostała produktem premium, któremu konsumenci mogą zaufać.

Ponadto nie możemy ignorować konkurencji ze strony krajów sąsiadujących w basenie Morza
krajów basenu Morza Śródziemnego, takich jak Afryka Północna i Bliski Wschód. Nawet jeśli
regiony te borykają się z podobnymi wyzwaniami klimatycznymi, ich koszty produkcji są znacznie niższe niż w Europie. Kraje takie jak Tunezja, na przykład, wyeksportowały ponad 56 000 ton oliwy z oliwek do UE rocznie, bez cła, od 1998 roku.

Podczas gdy import może pomóc obniżyć ceny w czasach niedoboru, należy go postrzegać jako rozwiązanie tymczasowe. Zwrócenie się europejskich konsumentów w kierunku oliwy z oliwek spoza UE stanowi zagrożenie dla unijnych standardów produkcji wysokiej jakości. W ostatnich latach, ze względu na produkcji w UE, wzrósł import z krajów trzecich, takich jak Chile i Argentyna.

Podczas gdy europejscy producenci są zobowiązani do przestrzegania praw pracowniczych,
standardów środowiskowych i zrównoważonego rozwoju gospodarczego, te same gwarancje
nie zawsze mają zastosowanie do importu z krajów spoza UE. Istotne jest, abyśmy odzwierciedlali
te wartości w międzynarodowych umowach handlowych i nadać priorytet produkcji europejskiej.

Oliwa z oliwek jest jednym z filarów diety śródziemnomorskiej, która jest uważana za kompletny i zbilansowany model żywieniowy o udowodnionych korzyściach zdrowotnych, uznawany za światowe niematerialne dziedzictwo UNESCO. Oliwa z oliwek jest produktem o wysokiej jakości odżywczej ponieważ składa się z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, witaminy E i β-karotenów,
które nadają jej właściwości kardioprotekcyjne.

Jestem przekonany, że nowy mandat legislacyjny UE nada priorytet ochronie oliwy z oliwek i konieczne jest podjęcie szybkich działań w celu zachowania integralności i jakości tego kultowego produktu zapewniając jego przyszłość na coraz bardziej konkurencyjnym rynku globalnym.

 

Fernando do Rosario – Chairman of Copa-Cogeca Working Party on Olive Oil,
Olive Producer

oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: Copa - Cogeca | European Farmers European Agri-Cooperatives


POWIĄZANE

Ten spór wciąż rozpala emocje Polacy uwielbiają święta, ale równie mocno kochają...

W dzisiejszym świecie innowacje technologiczne są na porządku dziennym. Każdego ...

‘Dlaczego chcesz się przebranżowić?’, to najnowszy konkurs przygotowany przez po...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę