Centra biznesowe najczęściej kojarzą się z firmami z branży IT lub zapleczem księgowym i rekrutacyjnym dla największych globalnych marek. Co może wydawać się zaskakujące, wachlarz branż firm, które lokują w nich swoje biura jest znacznie szerszy. W Olivia Centre – największym polskim centrum biznesowym, swoje biura otworzyły firmy z branży spożywczej, i to o tak nieoczywistym profilu działalności jak przetwórstwo ryb i handel zbożami, a nieoczywistych projektów w gdańskim centrum jest znacznie więcej.
Największą firmą z branży spożywczej, która ma swoje biura w Olivii jest zatrudniająca ponad 800 osób Paula Fish. To nie tylko jeden z europejskich liderów w swoim segmencie rynku, ale równocześnie pionier w zakresie ekologii i zrównoważonego rozwoju. Główny cel rozwoju firmy w nadchodzących miesiącach związany jest z osiągnięciem neutralności klimatycznej, wykorzystaniem zrównoważonych środowiskowo metod połowu, jak i najbardziej ekologicznej floty pojazdów, wykorzystywanych do transportu ich produktów. Firma rozwija swoje projekty ekologiczne od 9 lat, od kiedy zasila swój słupski zakład produkcyjny z alternatywnych źródeł energii, zapewniających łącznie 4,8 MW. Po uruchomieniu nowego zakładu we Włynkówku Paula Fish zyskała status najnowocześniejszego przedsiębiorstwa w branży. Obecnie już 50% prądu czerpie z własnych ekologicznych źródeł energii osiągając poziom 9700 MWh rocznej produkcji energii. Jej plany zakładają osiągnięcie neutralności energetycznej już w przyszłym roku, a do 2032 roku osiągnięcie pełnej neutralności emisyjnej CO2.
Do firm, których obecność również wyrasta ponad stereotypowe skojarzenia z centrami biznesowymi należy Winning Moves – firma, która jest producentem i dystrybutorem licencjonowanych, personalizowanych i regionalnych edycji najpopularniejszych gier planszowych, takich jak Monopoly, Cluedo, Trivial Pursuit, Ryzyko, a także gry karcianej Top Trumps. Winning moves współpracuje z takimi globalnymi markami jak Hasbro, Disney, Warner Bros i wiele innych. To właśnie gdański zespół odpowiada za bardzo popularne zestawy kart z pytaniami quizowymi o kultowych filmach i serialach, jak Przyjaciele czy Harry Potter. Pracownicy są także autorami gier tworzonych na zamówienie klientów korporacyjnych, jak Lech Poznań, Energylandia czy Zamek Królewski w Warszawie.
Również firma Polish Agro należy do przedsiębiorstw, które nieczęsto można skojarzyć z nowoczesnymi centrami biurowymi. Główny profil jej działalności koncentruje się na handlu nawozami, środkami ochrony roślin oraz nasionami i płodami rolnymi. Firma jest częścią grupy DAVA Agravis International A/S. Wchodzące w jej skład firmy należą do liderów rynku rolnego w swoich krajach i działają głównie w regionie basenu Morza Bałtyckiego. Grupę tworzy łącznie ponad 80 firm działających w 15 krajach, a jej zatrudnienie sięga 5 000 osób. Jej roczny obrót wynosi ponad 4,4 miliarda euro. Na terenie Polski Polish Agro rozpoczęła działalność z końcem 2013, a w styczniu 2014 roku nabyła swój pierwszy obiekt – elewator w Jezierzycach k/Słupska mogący pomieścić 50 000 ton zbóż. Właścicielami firmy są rolnicy, którzy stawiają sobie za cel udowadnianie, że wbrew utartym stereotypom rolnictwo cały czas jest sexy i doskonale odnajduje w awangardzie biznesu. – mówi Norbert Sztolc, Head of Trading w firmie Polish Agro. Obecnie po 8 latach istnienia na rynku możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy najszybciej rozwijającą się firma w branży. Otwarcie nowego biura w Trójmieście to kolejny naturalny krok na drodze naszego rozwoju.
W Olivia Centre swoje biura ma również firma MIK FOOD zajmująca się importem i eksportem ryb i owoców morza, które sprowadza z Norwegii, Islandii, Holandii, Danii, Chile, Wietnamu czy Indonezji oraz firma z branży suplementów diety Eubiosis, która nie tylko sprzedaje probiotyki Omni – Biotic, ale także specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń i edukacji w zakresie odpowiedniej flory bakteryjnej i roli jelit w leczeniu wielu schorzeń na co dzień nie kojarzonych z tą częścią ciała człowieka.
Jeden z największych innowatorów w swojej branży, a zarazem entuzjasta Olivii - Dariusz Dzikowski, commercial director i partner w Paula Fish zwraca uwagę na spójność działań podejmowanych w Olivii z misją prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa: Było kilka czynników, które sprawiły, że wybraliśmy Olivię – mówi Dariusz Dzikowski. Istotną rolę odegrały realizowane inicjatywy społeczne przez właścicieli kompleksu oraz ich proekologiczne podejście w prowadzeniu biznesu. Są one spójne z tym, w jaki sposób my budujemy biznes w Paula Fish. Bardzo ważna była dla nas nie tylko infrastruktura, w tym bliskość lotniska, działania na rzecz rezydentów i lokalizacja obiektu, ale także jego prestiż. Wizerunek miejsca, w którym spotykamy się z klientami jest niezwykle istotny i bezpośrednio wpływa na pozytywny i pożądany odbiór naszej marki. Obrany przez Olivię proekologiczny kierunek rozwoju to podobna droga do tej, którą w biznesie od lat podąża Paula Fish. Budując i rozwijając nasz międzynarodowy biznes, kierujemy się bowiem innowacyjnością, nowoczesnością, zrównoważonym rozwojem i zieloną energią w myśl hasła towarzyszącego naszej marce – „driven by Nature”. Łączy ono w sobie wszystkie kluczowe założenia prowadzonego przez nas biznesu, który już dziś jest w ogromnej większości ekologiczny i przyjazny środowisku. Dlatego jesteśmy przekonani, że nasza wspólna przygoda z Olivią potrwa wiele lat, bo w ten sam sposób patrzymy na prowadzenie i rozwijanie firmy oraz na troskę o środowisko naturalne i ludzi, którzy ją otaczają.
Marcin Pobłocki zarządzający firmą MIK Food podkreśla, że na decyzję o wyborze Olivii miały wpływ względy wizerunkowe firmy: Biuro zlokalizowane w nowoczesnym centrum pomaga w tworzeniu pozytywnego i profesjonalnego wizerunku naszej firmy. Atutem jest położenie centrum biurowego, które jest świetnie skomunikowane z całym Trójmiastem. Ważnym aspektem była również energia jaką daje cały kompleks, która przekłada się na lepszą atmosferę pracy i chęć do działania. Z udogodnień oferowanych rezydentom korzystamy na co dzień. Osoby, które przyjeżdżają autem regularnie korzystają z usług myjni znajdującej się na terenie centrum, a ta część zespołu, która dociera do biura rowerem ceni sobie możliwość wynajęcia specjalnej szafki oraz dostęp do pryszniców. Nie bez znaczenia jest również dostępna na miejscu szeroka oferta gastronomiczna.
Takie deklaracje pokazują, że wdrażane w Olivii projekty społeczne i rozwój infrastruktury podnoszącej odpowiedzialność środowiskową centrów biznesowych mogą stanowić kluczowe czynniki w decyzjach o wyborze lokalizacji na biura – mówi Bogusław Wieczorek, pełnomocnik zarządu Olivia Centre. I nie są to wyłącznie dane liczbowe, które pomagają w sprawozdawczości rezydentów do swoich central w odległych częściach świata, ale argumenty pozwalające podkreślić misję społeczną i wizję prowadzonego przez te firmy biznesu – niezależnie od branży.