W Japonii rozpoczęła się sprzedaż piątej generacji Lexusa LS. Nowy LS stanowi pod wieloma względami rewolucję w historii flagowej limuzyny japońskiego producenta, począwszy od napędu, przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, po przełomową estetykę. Zobaczmy, co przynosi nowy model.
Nowy LS jest drugim, po sportowym LC, modelem zbudowanym w oparciu o nową platformę GA-L, która z jednej strony zapewnia lepszą sztywność nadwozia, przekładającą się na lepsze własności jezdne, a z drugiej daje większą swobodę designerom. To jednak dopiero początek.
Napęd
Największą rewolucją od wprowadzenia pierwszego modelu LS w 1989 roku jest bez dwóch zdań benzynowy silnik Lexusa LS 500. Wszystkie dotychczasowe generacje LS były napędzane wolnossącymi, ośmiocylindrowymi jednostkami widlastymi, tymczasem zastosowany w LS 500 silnik V6 po raz pierwszy korzysta z turbodoładowania, i to w układzie twin turbo. Przy jego projektowaniu wykorzystano doświadczenia zgromadzone w realizowanych programach F1, World Rally Championship i WEC. Silnik rozwija moc 421 KM i maksymalny moment obrotowy 600 Nm, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie rzędu 4,5 sekundy.
Moc przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem pierwszej w samochodach luksusowych 10-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów, opracowanej wcześniej dla flagowego coupe Lexus LC. Przekładnią steruje elektroniczny system AI-Shift, decydujący o zmianie biegów w oparciu o pozycję pedału gazu, siłę hamowania, przyspieszenie boczne oraz styl jazdy kierowcy. Możliwa jest też manualna zmiana biegów za pomocą łopatek pod kierownicą.
Oprócz wersji LS 500 z napędem konwencjonalnym dostępna jest też wersja hybrydowa LS 500h, wykorzystująca jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System, analogiczną do zastosowanej w Lexusie LC 500h.
Bezpieczeństwo
W piątej generacji Lexusa LS zastosowano ulepszony system bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + A, zaopatrzony w nowe czujniki – stereoskopowy czujnik optyczny i odznaczający się większą czułością radar pracujący w pasmie fal milimetrowych. Radar z antenowym szykiem fazowanym ma szersze pole obserwacji i umożliwia wykrywanie pieszych zbliżających się do jezdni z boków. Wszystko to zapewnia skuteczniejsze działanie systemów bezpieczeństwa czynnego, w szczególności awaryjnego hamowania i omijania przeszkód, a także funkcji asysty prowadzenia pojazdu Lexus CoDrive, które odciążają kierowcę podczas jazdy zarówno po autostradach, jak i krętych drogach, a także w korkach.
Design
Projektanci nowego Lexusa LS wykonali kawał dobrej roboty – spłaszczona, dynamiczna sylwetka auta jest zupełnie niepodobna do klasycznego, trójbryłowego sedana, a przypomina raczej zwinne coupe. Designerom udało się zachować doskonałą harmonię części kabinowej i reszty nadwozia, podobnie jak w sportowym coupe Lexus LC. Przód samochodu zdominowany jest przez grill o charakterystycznym dla nowych Lexusów kształcie klepsydry; ten motyw odnajdziemy w kilku innych miejscach samochodu. Całość jest jednocześnie awangardowa i elegancka – taki samochód można równie dobrze parkować na miejscu prezesa, nie prowokując pytań o wizerunek firmy, jak i koło basenu czy kortu tenisowego, nie wywołując niepotrzebnej sensacji.
Ceny nowego Lexusa LS w Japonii zawierają się w przedziale od 9,8 do 16,8 mln jenów (z podatkiem), czyli od ok. 87 do ok. 149 tys. USD, co w segmencie luksusowych limuzyn nie jest bynajmniej wartością wygórowaną.
Newseria Biznes