Klientów, którzy drogą elektroniczną załatwiają swoje sprawy ZUS czekają spore zmiany.
Już 1 sierpnia rozpoczęło się wdrażanie nowego systemu eZUS, który zastąpi dotychczasową PUE ZUS. Wchodząc na stronę Platformy Usług Elektronicznych klienci zalogują się do systemu na nowym ekranie.
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 r. Stale rozbudowuje ten system, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od początku.
- PUE ZUS wymaga dużych, gruntownych zmian. Klienci niekiedy skarżyli się na trudną obsługę i małą intuicyjność – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - Docelowo system będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Na początku sierpnia planowane jest wdrożenie pierwszych zmian – w sposobie logowania do systemu – dodaje.
Rzeczniczka wyjaśnia, że już w sierpniu użytkownik, który będzie chciał zalogować się na PUE ZUS, zobaczy nowy ekran logowania. Przy logowaniu loginem i hasłem pojawią się nowe elementy, dzięki którym portal będzie bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się, z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o zmianę hasła.
- Użytkownik, który poda login i hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Kod otrzyma SMS-em lub e-mailem. Sposób przekazania kodu zależy od tego, jaki kanał odzyskiwania dostępu użytkownik wybrał w ustawieniach portalu (zakładka [Dane profilu] sekcja [Dane kontaktowe, kanał odzyskiwania dostępu do Twojego konta PUE]) – dodaje Kowalska-Matis.
W kolejnym kroku użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS. Może to być konto indywidualne, (na którym dostępne są role ogólna, świadczeniobiorcy i ubezpieczonego) lub konto płatnika (przedsiębiorcy) albo konto, do którego użytkownik ma dostęp, jako pełnomocnik.
Jeśli klient wybierze konto indywidualne, przejdzie do widoku PUE i będzie mógł wybrać rolę ubezpieczonego, (jeśli ją ma) lub świadczeniobiorcy albo rolę ogólną.
- PUE ZUS to system, który łączy wiele funkcji i obsługuje złożone procesy. Nadanie im nowego wyglądu i zoptymalizowanie sposobu działania to ogromne przedsięwzięcie. ZUS będzie je realizować stopniowo. Po pierwsze, dlatego, że system musi być stale dostępny dla użytkowników i musi działać poprawnie, a przy tym ma być bezpieczny i wydajny – zapewnia Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka wyjaśnia, że system musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa i te zmiany mają zawsze najwyższy priorytet. Prace nad wyglądem i wygodnym używaniem PUE muszą być tak zaplanowane, aby klienci bez przeszkód mogli korzystać z usług ZUS. Po drugie, dlatego, że dla ZUS ważne są reakcje klientów na wprowadzane zmiany. Etapowe wdrażanie nowych rozwiązań pozwoli dokładnie przyjrzeć się tym reakcjom i opracować ewentualne dalsze usprawnienia.
Jeszcze w tym roku planowane są zmiany w rejestracji konta na eZUS i w procesach powiązanych z logowaniem, np. przy przypomnieniu loginu. Trwają też prace nad ulepszeniami profilu płatnika składek.
- My konsultowaliśmy wprowadzane zmiany z przedsiębiorcami, którzy zgodzili się uczestniczyć w badaniach nowych rozwiązań po to żeby końcowi użytkownicy dostali to, czego od naszego systemu oczekują, czyli bezpieczeństwa i łatwości obsługi – mówi Kowalska-Matis.
Przemiana PUE ZUS w eZUS dopiero się zaczyna. Celem tego projektu jest bardziej przyjazny, dostępniejszy i bezpieczniejszy system dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i płatników składek.
Nieco statystyk.
Klienci posiadający aktywne profile zaufane na PUE ZUS (2023)
Wrocław: 2023 r. - 220 tys. - 2013 r. – 1,5 tys.
Wałbrzych: 2023 r. - 128 tys. - 2013 r. - 730
Legnica: 2023 r. - 110 tys. - 2013 r – 1,6 tys.
Dolny Śląsk: 458 tys. – 2013 r. - 3830
Kraj: 2023 r. - 4,8 mln. - 2013 r. – 46 tys.
Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
Województwa Dolnośląskiego
oprac, e-red, ppr.pl