Alternatywy nabiału cieszą się rosnącą popularnością nie tylko w Stanach Zjednoczonych, gdzie w zeszłym roku odnotowano 151-procentowy wzrost sprzedaży roślinnych jogurtów. W plebiscycie kampanii RoślinnieJemy na najlepszy produkt 2018 roku zwyciężyły wyroby firmy Jogurty Magda, powstające na bazie mleka kokosowego.
Jogurty Magda to pierwsza z lokalnych firm z branży mleczarskiej, która zdecydowała się wprowadzić roślinną alternatywę jogurtu. Kokosowe wyroby pod nazwą Planton zadebiutowały w marketach sieci Lidl na początku 2018 roku. W związku z dużym zainteresowaniem konsumentów firma stopniowo zwiększała dostępność swoich produktów w sieciach handlowych.
Jest to odzwierciedleniem globalnego trendu - w badaniach przeprowadzonych przez Nielsen w Stanach Zjednoczonych w 2018 roku odnotowano wzrost sprzedaży roślinnych jogurtów o 151% . O rosnącej popularności alternatyw źródeł białka wspominają też między innymi autorzy raportu Uber Eats, czy firma badawcza CB Insights.
– Jogurty Magda to jedna z pierwszych polskich firm, która dostrzegła wzrost zainteresowania alternatywami nabiału – mówi Maciej Otrębski, strategic partnerships manager w kampanii RoślinnieJemy – Jogurty Planton wypełniły lukę na lokalnym rynku, a konsumenci to doceniają - dodaje.
Drugim najbardziej popularnym produktem w roku 2018 według czytelników portalu RoślinnieJemy było wegańskie “mięso mielone” duńskiej marki Naturli. Zaraz za podium uplasowały się produkty polskich firm - roślinny kebab Seitan Threat i żeberka firmy Bezmięsny. Wyniki plebiscytu RoślinnieJemy wskazują też na dużą popularność wegańskich lodów - trzecie miejsce w rankingu zajęły bezmleczne lody Magnum, które pojawiły się na półkach sklepowych wczesną jesienią 2018 roku. W czołówce znalazły się także wegańskie Ben & Jerry’s. Z kolei wprowadzenie wegańskich hot - dogów na stacjach benzynowych Orlen czytelnicy RoślinnieJemy uznali za najlepszy ruch na rynku gastronomicznym.
U progu 2019 roku potencjał diety roślinnej dostrzega też w coraz większym stopniu świat nauki, o czym świadczą np. opublikowany niedawno raport The Lancet, czy wskazanie weganizmu jako jednego z tzw. mega trendów przez The Economist.
–W 2019 roku spodziewamy się jeszcze większej ilości roślinnych produktów na półkach sklepowych, a także silniejszej mobilizacji rodzimych producentów, którzy śladami Jogurtów Magda podejmą próbę odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na alternatywy do mięsa, czy nabiału– podsumowuje Otrębski.
###
O kampanii
Celem kampanii Roślinniejemy jest wsparcie producentów żywności, sieci handlowych,właścicieli restauracji we wprowadzaniu oraz promowaniu roślinnych produktów i dań. Swojedziałania Roślinniejemy opiera na badaniach rynku, społecznych ankietach oraz rzetelnejwiedzy z zakresu kuchni roślinnej i najnowszych światowych trendów. W ramach kampaniiRoślinniejemy prowadzona jest także akcja “Roślinne poniedziałki” inspirowana brytyjskim“Meatless Mondays”, której celem jest zachęcenie odbiorców do ograniczenia spożycia produktów odzwierzęcych raz w tygodniu.