Amerykańska firma Eat Just produkująca roślinne zamienniki tradycyjnych jaj konsumpcyjnych sprzedawane pod marką JUST EGG podbija kolejne azjatyckie kraje. Aktualnie kalifornijski startup skoncentrował się na rynku Korei Południowej – wynika z informacji uzyskanych przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz. Co ciekawe, Amerykanie próbują wykorzystać problemy Koreańczyków z niedoborem jaj z powodu grypy ptaków i uzupełnić podaż na azjatyckim rynku właśnie wegańskimi zamiennikami jaj z fasoli mung. Ekspansja w Korei jest możliwa dzięki umowie o partnerstwie strategicznym z SPC Samlip – wiodącą firmą spożywczą w Korei Południowej. Just Egg rozpoczyna działalność w tym regionie wprowadzając substytuty jaj do gastronomii poprzez zawiązanie partnerstwa dystrybucyjnego z sieciami piekarniczymi Paris Baguette i Paris Croissant. W opinii firmy Eat Just, są to pierwsze tego rodzaju produkty wprowadzone na rynek koreański.
KIPDiP przypomina, że z powodu ogromnych strat w koreańskim przemyśle drobiarskim, spowodowanych grypą ptaków w sezonie 2020/2021, na rynku wewnętrznym zaczęło brakować jaj a ich ceny rosły do niespotykanych dotąd poziomów. Koreański rząd, aby opanować sytuację podażowo – cenową od stycznia 2021 roku zezwala na import dużych ilości jaj w skorupkach i przetworów bez ceł. W czerwcu, rząd Korei Południowej przedłużył do końca roku czasowe zniesienie ceł na jaja i produkty jajeczne pochodzące z importu. Ocenia się, że Korea z niedoborem jaj będzie się zmagać jeszcze do 2022 roku. Od kilku miesięcy na kłopotach koreańskich producentów jaj korzystają unijny eksporterzy zaspokajając zwiększone zapotrzebowanie na import jaj z Europy. Popyt z tego kierunku jest na tyle duży, że Korea Południowa jest obecnie czwartym największym importerem jaj z Unii Europejskiej.
Korea Południowa to nie jedyny kraj azjatycki, który stał się celem dla Eat Just. Amerykanie mogą się pochwalić obecnością swoich produktów w Hongkongu, Singapurze czy Chinach. Od dłuższego czasu zapowiadane jest również wejście na rynek europejski. Just Egg wystartował w Chinach na początku 2019 roku, co czyni go pierwszym amerykańskim startupem technologii żywności, który wszedł do Chin kontynentalnych. Z ostatnich ciekawych kroków poczynionych przez Eat Just było podpisanie kontraktu z największą w Chinach siecią fast food – Dicos. Przedsiębiorstwo to ma w Chinach ponad 500 restauracji. Dicos oferuje w swoim menu jedzenie wzorowane na tym, które sprzedawane jest w fast - foodach w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie. Umowa z JUST Egg ma w pierwszej fazie zastąpić jaja kurze roślinnymi zamiennikami jaj jedynie w restauracjach zlokalizowanych w największych chińskich miastach. Firma Eat Just poinformowała w 2020 roku także o planach budowy zakładu produkcji białka roślinnego w Singapurze w celu obsługi rynku azjatyckiego.
Założona w 2011 roku firma Eat Just z siedzibą w San Francisco jest najbardziej znana z substytutu jajek na bazie fasoli mung o nazwie „JUST Egg”, który cieszy się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych. Produkt firmy Eat Just jest już dostępny w ponad 20 tysiącach punktów sprzedaży detalicznej i ponad tysiącu punktów gastronomicznych w skali globalnej. Przedstawiciele kalifornijskiej firmy ogłosili, że są najszybciej rozwijającą się marką jaj roślinnych w Stanach Zjednoczonych.
KIPDiP