21 kwietnia na Wydziale Inżynierii Produkcji SGGW odbyła się VIII edycja ogólnopolskiego konkursu wiedzy o ergonomii i bezpieczeństwie pracy w rolnictwie. Na najlepszych uczniów szkół rolniczych czekały indeksy, nagrody pieniężne, stypendia i upominki od sponsorów.
Zawód rolnika jest w sposób szczególny narażony na różnego rodzaju zagrożenia, Potwierdzają to nie tylko statystyki KRUS-u i prawie 40 tys. wypadków z udziałem tej grupy zawodowej w latach 2014-2015, ale przede wszystkim opinie samych rolników. Potrzebę edukacji w zakresie zagrożeń i sposobów ich ograniczania widać także wśród osób, które do zawodu rolnika dopiero się przygotowują – uczniów szkół rolniczych.
To właśnie z myślą o nich na Wydziale Inżynierii Produkcji SGGW już po raz ósmy zorganizowano ogólnopolski konkursu wiedzy o ergonomii i bezpieczeństwie pracy w rolnictwie. Wzięło w nim udział 150 szkół z całej Polski, wybranych wcześniej w regionalnych eliminacjach.
- Celem konkursu było popularyzowanie wśród młodzieży szkolnej znajomości dobrej praktyki rolniczej, szerzenie idei bezpiecznej pracy wśród przyszłych młodych rolników oraz kształtowanie umiejętności bezpieczeństwa i higieny pracy – powiedziała Joanna Nurek, organizatorka wydarzenia.
Na finalistów czekał egzamin składający się z dwóch części: testu wyboru, w którym zaznaczali poprawną odpowiedź, oraz testu niezgodności, w którym na wyświetlonych zdjęciach odnajdowali nieprawidłowości względem norm bezpieczeństwa. Po zmaganiach egzaminacyjnych nauczyciele i uczniowie brali udział w wykładach, pokazach i atrakcjach zorganizowanych na Wydziale Inżynierii Produkcji SGGW.
Wśród partnerów konkursu znalazła się m.in. firma 3M Poland – producent środków ochrony indywidualnej m.in. dla rolników i organizator kampanii edukacyjnej dla tego sektora - Akademia Rolnika.
- W ramach kampanii „Chroń Swój Świat”, której celem jest promocja przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy, odpowiadamy także na potrzebę rynku rolniczego poprzez „Akademię Rolnika”. Jest to program edukacyjny skierowany do przyszłych pracowników sektora rolniczego, gdzie uczniowie szkół rolniczych mają okazję dowiedzieć się jak podczas pracy chronić się przed zagrożeniami a przez to dbać nie tylko o siebie, ale także swoich bliskich i współpracowników. Cieszymy się, że tak wielu przyszłych młodych rolników wzięło udział w tym konkursie, wykazując ogromną wiedzę i zrozumienie tematu bezpieczeństwa pracy w tym sektorze – powiedziała Bogumiła Styś, z Działu Bezpieczeństwa Pracy 3M Poland
Sponsorem konkursu była także firma Bayer Polska, działająca przede wszystkim w dziedzinie opieki zdrowotnej i rolnictwa.
- Praca rolnika to bardzo odpowiedzialne zajęcie, ponieważ ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo i jakość wytwarzanej żywności jak i również na bioróżnorodność oraz ochronę środowiska naturalnego. Przyszłość rolnictwa jest kwestią niezwykle istotną dla wszystkich konsumentów. Firma Bayer w ramach akcji „Grunt to bezpieczeństwo” od lat prowadzi kompleksową edukację rolników w zakresie właściwego stosowania środków ochrony roślin oraz bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym. Bardzo nas cieszy wysoki poziom wiedzy i zaangażowanie młodych, bo jako przyszli rolnicy będą mieli świadomość jak dbać i stosować na co dzień zasady bezpieczeństwa w swojej pracy – mówi Dorota Kasza, odpowiedzialna za komunikację działu CropScience w firmie Bayer Sp. z o.o.
Najlepsi w konkursie okazali się: Radosław Woźniak z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Starym Brześciu; Jakub Kowalewski z Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa im. Bohaterów Walk nad Bzurą w Piątku; Marek Bensz z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Bogdańczowicach; Zbigniew Wierzba z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Nakle Śląskim oraz Tomasz Rafałek z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie
Patronami wydarzenia byli Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rektor SGGW oraz KRUS. Sponsorami konkursu zostały firmy 3M Poland oraz Bayer Polska.
O firmie 3M
W ramach struktur 3M wykorzystujemy i dzielimy się odkryciami naukowymi naszej firmy, aby ulepszać codzienne życie milionów ludzi na całym świecie. Wartość sprzedaży 3M sięga ponad 30 miliardów dolarów, a 90 000 naszych pracowników efektywnie współpracuje z Klientami na całym świecie. Więcej na temat kreatywnych i odpowiadających na światowe problemy rozwiązań 3M - można przeczytać na stronie internetowej www.3M.com lub obserwując kanał firmy na Twitterze pod nazwą @3M lub @3MNewsroom.
O kampanii „Chroń Swój Świat”
Zorganizowana przez firmę 3M kampania, której celem jest zwrócenie uwagi na nasze bezpieczeństwo w pracy poprzez pokazanie, że od każdego z nas zależy także bezpieczeństwo naszych bliskich. W ramach kampanii przeprowadzono badanie pokazujące czy osoby pracujące zdają sobie z tego sprawę i czy dbają o swoich współpracowników lub partnerów. Badanie dostarczyło odpowiedzi na wiele pytań dotyczących poczucia bezpieczeństwa w pracy, odpowiedzialności za nie i przestrzegania zasad BHP przez polskich pracowników. Program jest także obecny w wybranych firmach, gdzie organizowane są warsztaty edukacyjne i konkursy z wiedzy o BHP adresowane do pracowników. Partnerem merytorycznym kampanii jest Centralny Instytut Ochrony Pracy.
O 3M w Polsce
3M Poland Sp. z o.o. jest filią koncernu Minnesota Mining and Manufacturing. W 2016 roku firma obchodzi 25-lecie istnienia na polskim rynku.
3M w Polsce posiada cztery ośrodki produkcyjne: dwa we Wrocławiu, w Janinowie k/Grodziska Mazowieckiego oraz Rabce. Zatrudnia ponad 2000 pracowników. Centrala firmy mieści się w Kajetanach k/Warszawy. W czerwcu 2013 roku rozpoczęło działalność nowoczesne Centrum Innowacji 3M we Wrocławiu, w którym firma prezentuje swoje technologie i rozwiązania. W 2015 r. we Wrocławiu rozpoczęło działalność operacyjną Centrum Usług Wspólnych 3M na obszar Europy, Bliskiego Wchodu i Afryki. 3M Poland oferuje ponad 10 000 produktów w ramach 5 grup biznesowych: Ochrona Zdrowia, Produkty Konsumenckie, Bezpieczeństwo i Grafika, Przemysł, Elektronika i Energetyka. Dotychczasowe inwestycje 3M w Polsce wyniosły ponad 400 mln USD. 3M od 25 lat wnosi wkład w rozwój polskiego biznesu i gospodarki, za co otrzymuje liczne nagrody i wyróżnienia: „Firma XX-lecia 1990-2010”, Perła Innowacji PROGRESS 2013, PremiumBrand 2014 oraz Solidny Pracodawca 2014 i Superbrand 2014/15.
infowire.pl