W dniu 21 marca 2018 roku odbyło się Walne Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita, na którym Prezes Zarządu Dariusz Sapiński przedstawił sprawozdanie z działalności firmy wraz z wynikami roku 2017.
– Jestem bardzo zadowolony z podsumowania ubiegłego roku, ponieważ pokazuje, że 2017 rok był kolejnym, w którym Mlekovita może pochwalić się dobrą kondycją – mówi Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński. – Osiągnęliśmy sukces w postaci stałego rozwoju firmy i wzrostu wartości marki Mlekovita, która jest obecnie najcenniejszą marką produkcyjnego sektora polskiej gospodarki i najdroższą marką w kategorii „Produkty żywnościowe”. Wprowadzamy kolejne nowe produkty, a z tych ubiegłorocznych wiele od momentu pojawienia się na rynku zyskało uznanie konsumentów i zdobyło nagrody na krajowych i międzynarodowych targach i konkursach. Zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, rozbudowując i modernizując infrastrukturę wewnętrzną – w tym Fabrykę Proszków Mlecznych, inwestycję kluczową i największą w historii firmy z dotychczas zrealizowanych, w wyniku której Mlekovita będzie nie tylko największym producentem proszków mlecznych w Polsce, ale i w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Mlekovita jako jedyna grupa mleczarska w Polsce i jeden z niewielu przetwórców mleczarskich w Europie przygotowana jest na 8 mln litrów dobowego przerobu surowca (możliwości samej tylko nowej Fabryki Proszków Mlecznych pozwalają na przerób 2 mln l surowca dziennie). W związku z regularnym zwiększaniem zdolności produkcyjnych w sposób odpowiedzialny oraz przemyślany realizowane są kolejne inwestycje, starając się, aby utrzymywać wydatki na nie na zbliżonym poziomie, z możliwością zwiększania ich w zależności od sytuacji na rynku. W 2017 r. na inwestycje wydanych zostało ponad 170 mln złotych. Związane one były przede wszystkim z budową Fabryki Proszków Mlecznych oraz zakupem nowych linii produkcyjnych, m.in. do wyrobu paluszków serowych – jedynej takiej w Polsce i jednej z 2-3 podobnych w całej Europie. Zainwestowano też w unikatowe rozwiązania technologiczne do produkcji serów kanapkowych do smarowania, twarogowych i topionych, jak również w linię do wytwarzania napojów serwatkowych czy do produkcji mleka w butelce z wygodną rączką. Nie ma dziś rozwoju bez inwestycji, a Mlekovita – jako lider branży w Europie Środkowo-Wschodniej i kreator modelu nowoczesnego biznesu mleczarskiego – musi nieustannie ewoluować i stawiać sobie najważniejsze cele, spośród których celem nadrzędnym jest bycie firmą globalną.
– Inwestycje podyktowane były uwarunkowaniami rynkowymi związanymi z dużą dostępnością i dynamiką skupu surowca – która wzrosła o blisko 10%.
Ogrom pracy wkładanej w rozwój bazy produktowej znakomicie ilustruje liczba nowych produktów oferowanych każdego roku konsumentom przez Mlekovitę. Po rekordowym w liczbie nowych produktów roku 2015 (116 nowych produktów w 14 kategoriach) i kolejnym bogatym w nowości 2016 r. (31 produktów w 8 kategoriach) w 2017 r. na rynek wprowadzono 31 produktów w 10 kategoriach:
1) sery:
ekologiczny ser Kaszkawał Bio bez GMO 300g;
paluszki serowe 84 g (4 x 21 g): klasyczne (MiaMu), z czarnuszką, z serem wędzonym;
ser długo dojrzewający Księżan OLD klinek;
ser Sakwa z gór wędzony 300 g;
ser Salami w plastrach 1 kg;
2) serki:
serki twarogowe kanapkowe Deliser 125 g: klasyczny, tzatziki, pomidor – papryka – chili;
3) sery pleśniowe:
ser La Polle Camembert na grill 300 g (3 x 100 g);
ser La Polle Bleu z niebieską szlachetną pleśnią 150 g;
4) sery topione:
ser topiony z serem wędzonym Imperial blok i 300 g;
5) twarogi:
twaróg sypki 300 g: półtłusty, tłusty;
6) produkty fermentowane:
jogurt Polski naturalny bez laktozy 350 g;
Bio ekologiczny jogurt naturalny bez GMO 200 g;
jogurt naturalny typ grecki bez GMO 200 g;
kefir Polski 150 g: naturalny, banan – marchew, pomarańcza – marchew;
7) mleko:
mleko UHT Wypasione od szczęśliwych krów bez GMO 3,2% 1 L;
mleko spożywcze Wypasione bez GMO 2% i 3,2% 1 L w butelce z rączką;
mleko Wydojone bez laktozy 1,5% 500 ml;
8) masła i tłuszcze:
masło Polskie bez laktozy 200 g;
Polski mix tłuszczowy do smarowania 68% 200 g;
9) lody:
Wypasione lody na śmietance 1 l: śmietankowe i czekoladowe;
10) produkty w proszku:
Mega Herkules mleko w proszku bez laktozy 500 g.
Plany na kolejny rok obejmują dalszy, konsekwentny rozwój firmy i marki Mlekovita, w tym także w zakresie eksportu, w którym Mlekovita od wielu lat jest numerem 1: największym eksporterem produktów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest liderem nie tylko w wartości eksportowanych produktów, ale także pod względem liczby obsługiwanych krajów oraz asortymentów wysyłanych na rynki zewnętrzne. Eksportując swoje produkty do 144 krajów na wszystkich kontynentach: w Europie, Azji, Afryce, Australii oraz obu Amerykach: Północnej i Południowej (28 państw Unii Europejskiej i 116 poza UE) Mlekovita osiągnęła w 2017 r. rekordową wartość eksportu na poziomie ok. 1,2 mld zł.
Forum Mleczarskie