Dnia 20.09.2016 w Warszawie odbyła się konferencja Krajowej Izby Gospodarczej, której przewodniczył Ryszard Marcińczak – prezes KIG. Udział w niej wzięli: przedstawiciele Ambasad: Chin, Ukrainy i Libanu, przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich, Urzędów Miast, Regionalnych i Lokalnych Izb Gospodarczych oraz przedstawiciele mediów.
Celem spotkania było przedstawienie planów izb gospodarczych, dotyczących wsparcia i promocji polskich firm na rynkach zagranicznych.
Po powitaniu gości przez Prezesa KIG - Ryszarda Marcińczaka, odbyła się dyskusja na temat nowych projektów rozwojowych polskiego biznesu oraz prezentacje przygotowane przez gości. Na spotkaniu podsumowano targi i workshop, które odbyły się niedawno w Warszawie, a których organizatorami były między innymi: Polska Izba Gospodarcza, ambasada Chin i Stowarzyszenie Polskich Mediów. Impreza miała formułę projektu określonego mianem „China Homelife”. W ocenie projektu podkreślano korzyści, jakie obu stronom przyniosły targi. Uczestniczy konferencji zgodnie przyznali, że projekt „China Homelife” – to dobry prognostyk dla rozwoju handlowych stosunków Polsko – Chińskich. Projekt skutecznie, zdaniem dyskutantów, przyczynił się do promocji współpracy polskich przedsiębiorców z chińskimi. Kolejny temat, nad którym zastanawiali się uczestnicy konferencji - to projekt współpracy handlowej z Kanadą i USA. Po dyskusji, odbyły się prezentacje gości. Do najciekawszych prelekcji należały wykłady prof. dr hab. inż. Wiesława Nowińskiego z UKSW pt. „Polska Dolina Krzemowa”, „Polska Innowacyjna ++”, przedstawiające promocję polskiej przedsiębiorczości i omawiające narzędzia temu służące takie jak np.: powstanie klastrów biznesowych i akademickich inkubatorów przedsiębiorczości oraz rozwój biznesu w ramach projektu „Polski Technopolis”.
Ciekawy również był wykład nt „Fenomeny Singapuru i Polski”, porównujący rozwój przedsiębiorczości i kooperacji biznesowej w Singapurze w stosunku do polskiego biznesu. Wszyscy uczestnicy konferencji z zaciekawieniem słuchali o dobrych praktykach biznesowych stosowanych w Singapurze takich jak np.: „Inwestycja w mózgi”– czyli w utalentowanych ludzi oraz w projekt polegający na określeniu nisz handlowych, umożliwiających rozwój przedsiębiorczości.
Drugim ciekawym projektem przedstawionym na spotkaniu był „Dzień Ambasad”, polegający na organizacji otwartego dnia, w którym można będzie bezpłatnie zwiedzić większość ambasad oraz wziąć udział w przygotowanych przez nie imprezach.
Zapowiedziano również organizację Krajowego Kongresu Gospodarczego, poświęconego problemom współpracy handlowej z zagranicą.
Po prezentacjach gości, zabrał głos Marek Traczyk – Prezes Stowarzyszenia Polskich Mediów, który zaprezentował nowe rozwiązania w zakresie elektronicznego zarządzania relacjami z klientem, czyli CRM „Szef”, który jest tańszy od większości podobnych ofert na rynku, gdyż jedyny koszt, jaki należy w tym przypadku ponieść, to koszt serwera, którego cena zależna jest od wielkości miejsca i zastosowanych aplikacji.
Na zakończenie pierwszej części konferencji ustalono termin przyszłego spotkania Mazowieckiego Sejmiku Gospodarczego. Odbędzie się ono 09.06.2017 r. oraz zaprezentowana została nowa gazeta redakcji TTG Polska „TTG Wiadomości Gospodarcze”.
W drugiej części spotkania odbyły się dyskusje członków Regionalnych i Lokalnych Izb Gospodarczych na temat ich problemów i przedstawiono warunki przyjęcia nowych członków do KIG.
Po omówieniu zaplanowanych tematów, konferencja zakończyła się.
Tekst i zdjęcia: Bartosz Karwacki