Rada i Parlament Europejski osiągnęły dziś wstępne porozumienie w sprawie dyrektywy zmieniającej mającej na celu dalsze rozszerzenie i unowocześnienie stosowania narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek. Nowe przepisy ułatwią dostęp do danych przedsiębiorstw, zwiększą zaufanie i przejrzystość w przedsiębiorstwach w różnych państwach członkowskich, stworzą lepiej połączone administracje publiczne i ograniczą biurokrację dla przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron w sytuacjach transgranicznych. Przyczyni się w ten sposób do bardziej zintegrowanego i cyfrowego jednolitego rynku dla przedsiębiorstw.
„Transformacja cyfrowa powinna objąć wszystkie obszary działalności gospodarczej. W prawie spółek rozwiązania cyfrowe radykalnie ograniczą biurokrację i pomogą firmom w większym skupieniu się na swojej podstawowej działalności, a mniej na dokumentach”.
Paul Van Tigchelt, belgijski wicepremier i minister sprawiedliwości i Morza Północnego
Wniosek Komisji
Wniosek Komisji ma na celu zapewnienie dokładności, wiarygodności i aktualności danych spółek w rejestrach przedsiębiorstw poprzez udostępnienie do publicznej wiadomości większej ilości informacji o spółkach na poziomie UE za pośrednictwem systemu wzajemnego połączenia rejestrów przedsiębiorstw (BRIS). Wniosek ma również na celu ograniczenie biurokracji w przypadku wykorzystywania przez przedsiębiorstwa informacji o spółkach znajdujących się w rejestrach przedsiębiorstw w sytuacjach transgranicznych. Na przykład we wniosku zniesiono formalności, takie jak konieczność umieszczania apostille na dokumentach spółki, za pomocą wspólnego szablonu cyfrowego (cyfrowe pełnomocnictwo UE) i zachęca się do stosowania zasady jednorazowości w przypadku zakładania przez spółki filii i oddziałów w inne państwo członkowskie. Wprowadza również wielojęzyczny unijny certyfikat firmy, który będzie stosowany w sytuacjach transgranicznych.
Główne elementy umowy
Wstępne porozumienie osiągnięte dzisiaj między obydwoma współprawodawcami podziela główne cele wniosku, wprowadza jednak pewne ulepszenia mające na celu uproszczenie niektórych procedur i zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw i organów krajowych.
Współprawodawcy zgodzili się, że unijny certyfikat spółki powinien zawierać także przedmiot spółki, z wykorzystaniem kodów NACE, jeżeli prawo krajowe dopuszcza stosowanie tych kodów i jeżeli przedmiot działalności spółki jest zarejestrowany w krajowym rejestrze (NACE code to 6-cyfrowy kod rejestrujący statystyczną klasyfikację działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (w języku francuskim: Nomenclature statistique des activités économiques dans la Communauté européenne).
W tymczasowym porozumieniu wyjaśniono elementy, które należy uwzględnić w cyfrowym pełnomocnictwie UE – wielojęzycznym standardowym modelu opartym na wspólnym europejskim szablonie, który ograniczy formalności, takie jak apostille czy tłumaczenie, w procedurach transgranicznych.
Osiągnięte dzisiaj porozumienie umożliwia ujawnianie danych osobowych komandytariuszy za pośrednictwem systemu integracji rejestrów (BRIS), w przypadku gdy informacje te są publicznie dostępne w rejestrach krajowych.
Współprawodawcy zgodzili się, że niektóre rodzaje spółek, takie jak spółki osobowe lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mogą bezpłatnie uzyskać swój unijny certyfikat spółki w formie elektronicznej, chyba że powoduje to poważną szkodę dla finansowania krajowego rejestru, w którym to przypadku cena nie może przekraczać kosztów administracyjnych.
Porozumienie wprowadza klauzulę rewizji mającą na celu rozważenie możliwości objęcia spółdzielni w przyszłości dyrektywą w sprawie prawa spółek.
Następne kroki
Tymczasowe porozumienie osiągnięte z Parlamentem Europejskim musi teraz zostać zatwierdzone i formalnie przyjęte przez obie instytucje.
Tło
W dniu 29 marca 2023 r. Komisja (komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders) opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie dalszego rozszerzenia i unowocześnienia stosowania narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek. Rada przyjęła swój mandat negocjacyjny 14 lutego 2024 r.
Niniejszy wniosek przyczyni się do osiągnięcia celów określonych w następujących komunikatach: „Cyfrowy kompas do roku 2030 i cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej”, „Aktualizacja nowej strategii przemysłowej do roku 2020” oraz „Strategia dotycząca MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy”.
Dyrektywa aktualizuje także i uzupełnia dyrektywę z 2019 r. w sprawie stosowania narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek.
oprrac, e-mk, ppr.pl