Centralny Rejestr Wyborców ułatwi obywatelom głosowanie, urzędnikom organizację pracy, a komisjom wyborczym przeprowadzenie wyborów. Zachęcamy wszystkich obywateli do sprawdzenia swoich danych w CRW, a Ci, którzy chcą np. zmienić miejsce głosowania czy dopisać się do rejestru, przebywają za granicą lub chcą wystąpić o możliwość głosowania przy pomocy pełnomocnika, mogą zrobić to online.
Nowy system, nowa jakość
Gminy wciąż będą odpowiedzialne za organizację wyborów, ale proces ten będzie sprawniejszy i łatwiejszy zarówno dla gmin, jak i dla wyborców. Utworzenie Centralnego Rejestru Wyborców pozwoliło na:
1. Każdy wyborca może skorzystać z usługi umożliwiającej wgląd do danych własnych, przetwarzanych w CRW stale lub w kontekście konkretnych wyborów. Znajdziesz tam informację o obwodzie głosowania, w którym zostałeś ujęty w spisie wyborców.
Sprawdź swoje dane w Centralnym Rejestrze Wyborców
2. Chcesz zmienić miejsce głosowania? Możesz to zrobić online!
3. Możesz także online złożyć wnioski:
Zmień stały obwód głosowania lub dopisz się do CRW
4. Zgłoszenie komisarzowi wyborczemu zamiaru głosowania, w tym wyborcę podlegającego obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych. Korespondencyjnie mogą głosować także osoby 60+ oraz osoby z niepełnosprawnością.
Zgłoś chęć głosowania korespondencyjnego
5. Złóż wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
Zgłoś zamiar głosowania przez pełnomocnika
Na portalu gov.pl znajdziesz też informacje:
Uzyskaj zaświadczenie i głosuj tam, gdzie będziesz przebywał w dniu wyborów
Przed wdrożeniem CRW, gminy prowadziły lokalne rejestry wyborców, przy pomocy których sporządzały spisy uprawnionych do głosowania na poszczególne wybory z wykorzystaniem różnych systemów informatycznych. Gminy obsługiwały więc proces organizacji wyborów, przekazywania danych do Państwowej Komisji Wyborczej oraz proces obsługi obywateli zamierzających korzystać z praw wyborczych, w różny sposób.
Konieczność przekazywania zawiadomień między gminami o zmianach miejsca głosowania wyborców wymagała ogromnego zaangażowania urzędników samorządowych w proces dopisywania oraz skreślania wyborców ze spisów wyborców przed wyborami, a także powiadamiania wyborców o dokonanych czynnościach. Wiązało się to się także z ryzykiem ujęcia danego wyborcy w więcej niż jednym rejestrze lub spisie wyborców.
Rozproszenie informacji utrudniało również proces organizacji wyborów za granicą. Każdy wyborca, który zgłaszał się do konsula z wnioskiem o dopisanie go do spisu wyborców w wyborach parlamentarnych i wyborach RP, musi zostać zweryfikowany w zakresie posiadania czynnego prawa wyborczego, co rodziło konieczność wymiany informacji z gminą w kraju. Ponadto gmina była zobowiązana do wykreślenia ze spisu wyborców w tej gminie wyborcy przebywającego za granicą. Bardzo krótki czas na weryfikację danych rodził ryzyko nieuprawnionego głosowania i niewykreślenia wyborcy ze spisu w kraju.
Centralny Ośrodek Informatyki
oprac, e-mk ppr.pl na podst źródło i grafika: Ministerstwo Cyfryzacj