W pierwszej połowie listopada koleje ukraińskie przewiozły w ruchu eksportowym 1 mln 204,5 tys. ton ładunków. t ziarna. Zostało to omówione podczas spotkania przedstawicieli spółki z uczestnikami rynku zbożowego 16 listopada, pisze Rail.insider.
Jeśli takie ilości utrzymają się w drugiej połowie miesiąca, to do końca listopada można przewieźć na eksport około 2,5 mln ton zboża. Taką prognozę wyraził Walerij Tkaczew, zastępca dyrektora Departamentu Handlowego JSC Ukrzaliznycia. Dodał, że to znacznie więcej niż wyeksportowano koleją w październiku – 1 mln 731 tys. ton. t.
Obecnie wolumeny przewożone w kierunku portów są ponad dwukrotnie wyższe niż wolumeny przewożone przez zachodnie przejścia graniczne. Tym samym w kierunku portów przewieziono 849 tys. ton. 150 ton, a do zachodnich przejść granicznych — 355 tys. ton. 310 ton
Wzrasta również ładunek zboża na sieci kolejowej. Tym samym przez 15 dni listopada załadowano 1 milion 171 tys. ton. Udział zboża w ogólnej objętości wynosi 19,8%.
Wolumen średniego dziennego ładunku w listopadzie wynosi 86 tys. ton. 900 ton, czyli 11 tys. ton. 300 ton, czyli o 14,9%, więcej niż w październiku.
W okresie styczeń-październik 2023 r. koleją w kierunku zachodnich przejść granicznych przewieziono 7,1 mln ton ładunków zboża. Informację tę opublikowała spółka UAB Ukrzaliznycia, pisze Rail.insider.
Łącznie w ciągu 10 miesięcy 2023 r. wolumeny przewozów wyniosły 17,6 mln ton, czyli o 0,7% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Z tego 7,1 mln ton przewieziono w kierunku zachodnich przejść granicznych. To o 31% więcej niż w analogicznym okresie w 2022 roku.
"Pomimo wojny napastniczej i zniszczenia infrastruktury, Ukrzaliznycja nadal buduje szlaki logistyczne i szybko znajduje nowe możliwości transportu towarów, w szczególności eksportu ukraińskiego zboża. Od początku pełnoskalowej inwazji na Federację Rosyjską aktywnie pracujemy nad rozwojem lądowych przejazdów kolejowych z krajami europejskimi. Obecnie funkcjonuje 15 lądowych przejazdów kolejowych z krajami europejskimi. W szczególności z Rumunią, Mołdawią, Polską, Słowacją i Węgrami" – czytamy w poście UAB Ukrzaliznycia.
Ukrzaliznycja opracowuje mechanizm planowania załadunku nośników zboża sprzedawanych na aukcjach
UAB "Ukrzaliznytsia" kontynuuje prace nad rozwiązaniem technicznym umożliwiającym dokładniejsze planowanie załadunku na ciężarówki ze zbożem oddziału "Centrum Logistyki Transportu", z którego prawo użytkowania realizowane jest na aukcjach w systemie ETS "Prozorro.Sale". Zostało to omówione podczas spotkania przedstawicieli spółki z uczestnikami rynku zbożowego 16 listopada, pisze Rail.insider.
Według Walerija Tkaczewa, zastępcy dyrektora Departamentu Pracy Handlowej UAB Ukrzaliznycia, na aukcjach w ETS Prozorro zakupiono już ponad 7 tys. ton. przewozy samochodów w przewożących zboże w okresie do końca roku. Jednocześnie oddział Centrum Logistyki Transportu firmy może zapewnić 200 transportów samochodowych dziennie. W związku z tym wprowadzono odpowiednie ograniczenie.
Według urzędnika, Ukrzaliznycja opracowuje obecnie rozwiązanie techniczne, dzięki któremu po zakupie przewozów samochodowych w nośnikach zboża CTL uczestnicy rynku będą mogli zobaczyć, które terminy są już zajęte (tj. ELZ jest na nich wybite), a które nadal można wykorzystać do planowania załadunku w wagonach CTL. Taka możliwość będzie zapewniona albo w "Kliencie" AS, albo w "Mesplanie" AS, powiedział Walerij Tkaczew.
Dodał, że po uruchomieniu odpowiedniego rozwiązania technicznego, CTL może zwiększyć liczbę samochodów wystawianych na aukcję w systemie ETS Prozorro.Sale.
Jak wcześniej informowaliśmy, Ukrzaliznycja sprzeda 100% transportowców zboża na aukcjach w listopadzie.
oprac, e-mk, ppr.pl