Czym są i jaki wpływ mają na nas, nasze otoczenie oraz przyszłość towarzyszące nam dobre dźwięki? Jak zadbać o akustykę w pomieszczeniach szkolnych?
To tylko niektóre z pytań, na które udzielono odpowiedzi w publikacji „Przewodnik po ekologii akustycznej” przygotowanej w ramach 4 edycji kampanii edukacyjnej „Słyszę Dobre Dźwięki”.
Kampania „Słyszę Dobre Dźwięki”
Projekt społeczno-edukacyjny „Słyszę Dobre Dźwięki” powstał w 2016 roku z inicjatywy Filharmonii w Szczecinie. Celem akcji jest edukowanie na temat wpływu hałasu na nasze zdrowie oraz promowanie dobrych praktyk w zakresie akustyki budynków. Punktem wyjścia był narastający problem niedosłuchu i wynikających z tego szerszych konsekwencji zdrowotnych u coraz młodszych osób.
Czym są tytułowe „dobre dźwięki”? To odgłosy, które pasują do przestrzeni oraz kontekstu, w których wybrzmiewają oraz wysoko lokują się w kategorii pożyteczności. W lesie będą to dźwięki przyrody, z kolei na ulicy będą to przejeżdżające samochody bądź sygnały, które upewniają pieszych, że mogą bezpiecznie przejść na drugą stronę. Dobre dźwięki nie zawsze zatem muszą być przyjemne.
Szczegółowo o przewodniku
W ubiegłych edycjach w ramach działań „Słyszę dobre dźwięki” prowadzono warsztaty, spotkania i gry edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Tegoroczna konferencja odbyła się online. Nie przeszkodziło to jednak praktykom, naukowcom, aktywistom oraz pracownikom firm związanych z akustyką w wymianie doświadczeń i refleksji prowadzących do lepszego zrozumienia otaczającego nas świata dźwięków. Jako materiał pokonferencyjny został udostępniony „Przewodnik po ekologii akustycznej”, który poza podstawowymi informacjami z tej dziedziny zawiera inspirujące teksty prelegentów oraz opracowanie „Projektowanie akustyczne wnętrz w szkołach” autorstwa Mikołaja Jarosza, wiceprezesa Stowarzyszenia „Komfort Ciszy”. We wspomnianym rozdziale został opisany przypadek Szkoły Podstawowej nr 340 w Warszawie, które przez lata była miejscem bardzo głośnym i pogłosowym. Placówka, jako pierwsza w Polsce, została poddana modernizacji akustycznej i obecnie jako jedyna spełnia wymagania normy PN-B-02151-4:2015-06. W publikacji przedstawiono pozytywne skutki tych zmian oraz wskazówki, które pomogą polepszyć komfort akustyczny uczniów i nauczycieli w innych szkołach. Okazuje się bowiem, że poprawę można uzyskać nawet przez stosunkowo niewielkie zmiany w aranżacji pomieszczeń i ich wyposażeniu. Na przykład poprzez zmianę ustawienia ławek lekcyjnych, wprowadzenie miękkich elementów wyposażenia, takich jak dywany, zasłony, pufy czy stosowanie na nogach krzeseł i stołów nakładek wyciszających, które obniżają hałas wytwarzany w czasie ich przesuwania.
Poradnik skierowany jest do nauczycieli, rodziców, zarządców budynków oraz wszystkich tych, którzy chcieliby zadbać o swój komfort słuchania. Twórcy podkreślają ważność tematu, uświadamiając, że podejmowane przez nas decyzje będą miały wpływ na to, jaka będzie nasza przyszłość: ,,Nasze aktualnie podejmowane decyzje dotyczące stylu życia będą rzutowały na następne pokolenia w stopniu większym niż kiedykolwiek wcześniej. Hałas przynosi konsekwencje nie tylko dla ludzi, jego ofiarami stają się również zwierzęta i rośliny. Ekologia akustyczna kieruje nas w stronę refleksji na temat współczesnego człowieka jako gatunku, który zdominował wszystkie żywe istoty.’’
Przewodnik jest dostępny do pobrania na stronie organizatora:
https://uslysz.filharmonia.szczecin.pl/pl/323-Publikacja_ONLINE_Przewodnik_po_ekologii_akustycznej
Newseria Lifestyle