Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Promocja polskiej wieprzowiny w Japonii, jest szansa na jej eksport

17 kwietnia 2016
Promocja polskiej wieprzowiny w Japonii, jest szansa na jej eksport
PAP / Paweł Supernak

Związek Polskie Mięso w ramach unijnej kampanii „Rozsmakuj się w Europie" promowało w tym tygodniu mięso na targach w Tokio. Japonia to ważny rynek, tym bardziej, że wkrótce tamtejsze władze mogą ponownie zezwolić na import wieprzowiny z Polski.

Niemal wszystkie kraje pozaunijne, w tym Japonia, wstrzymały zakupy polskiej wieprzowiny, po wykryciu w lutym 2014 r. wirusa afrykańskiego pomoru świń w naszym kraju. Z tego powodu tracą polscy rolnicy i cała branża mięsna. Polska od dłuższego czasu stara się o wznowienie eksportu wieprzowiny m.in. do Japonii.

Z ostatnich informacji Komisji Europejskiej wynika, że rynek ten zostanie prawdopodobnie ponownie otwarty jeszcze przed wakacjami. Obecnie japońska strona prowadzi ocenę sytuacji zdrowotnej zwierząt w Polsce w celu uznania regionalizacji UE oraz, w konsekwencji, wznowienia importu mięsa wieprzowego pochodzącego z polskich regionów wolnych od ASF - poinformował Związek Polskie Mięso.

W marcu 2016 roku, japoński Komitet Naukowy wydał pozytywną opinię w sprawie uznawania regionalizacji UE dla ASF. Dzięki tej pozytywnej opinii, japońska administracja przygotowuje obecnie projekt mający na celu sfinalizowania procedury, która uzna europejskie zasady regionalizacji dla ASF, co będzie jednoznaczne z wznowieniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego do Japonii.

W opinii Związku, zniesienie japońskich barier dla polskiej wieprzowiny będzie miało pozytywny wydźwięk dla innych azjatyckich krajów, dzięki czemu kolejne z nich mogą stać się ponownie otwarte dla polskiego mięsa.

Japonia kilka lat temu była trzecim krajem pod względem wartości, do którego eksportowano polską wieprzowinę. W 2011 r. wywieziono tam mięso (wieprzowinę mrożoną i wędliny) o wartości ponad 200 mln zł. "Japonia to kierunek, o który opłaca się walczyć, to rynek o który warto powrócić, dlatego Japończykom nie dajemy o sobie zapomnieć” – tłumaczy organizator kampanii, prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński.

Związek Polskie Mięso w tym tygodniu brał udział w targach Japan Meat Industry Fair w Tokio. Celem działań realizowanych w ramach kampanii "Rozsmakuj się w Europie" (Let’s meat”,) było przekonanie m.in. japońskich dystrybutorów, importerów, przedstawicieli sieci handlowych o wysokiej jakości polskiego mięsa, które jest wytwarzane z przestrzeganiem wyśrubowanych norm i standardów. Odbyły się pokazy i liczne degustacje wieprzowiny przygotowanej z japońskimi dodatkami.

Japonia jest trzecim największym producentem wieprzowiny w regionie Azji i Pacyfiku, ale także (2012 r.) największym na świecie importerem tego gatunku mięsa. Połowa spożywanego w Japonii mięsa pochodzi z importu, wynika to z problemów środowiskowych, ograniczonej przestrzeni pod hodowlę i katastrof naturalnych. Ten region został silnie dotknięty przez epidemię świńskiej grypy, co dodatkowo zaburzyło relacje popytu i podaży - wyjaśnia Związek Polskie Mięso.

Największymi dostawcami mięsa do Japonii są kraje Ameryki Północnej – USA i Kanada, z których pochodzi ok. 65 proc. importu wieprzowiny.

(PAP)


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę