Nauczenie dzieci szacunku do przyrody i wspieranie w odkrywaniu jej tajemnic są celami programu edukacyjnego "Przyjaciele Pandy". Program, z myślą o uczniach szkół podstawowych z klas l-lll, stworzyła Fundacja WWF Polska.
Program "Przyjaciele Pandy" zostanie oficjalnie zainaugurowany w środę podczas specjalnej lekcji dla uczniów klasy II Szkoły Podstawowej nr 115 na Sadybie w Warszawie.
"Poprzez program edukacji przyrodniczej chcemy inspirować i zachęcać najmłodszych do dokonywania właściwych wyborów i dbania o lepszą przyszłość naszej planety" – wyjaśniła Irka Jazukiewicz, koordynatorka programu w Fundacji WWF Polska. "Wierzymy, że przygoda z +Przyjaciółmi Pandy+ zmobilizuje dzieci do zaspokajania swojej ciekawości i samodzielnego doświadczania świata przyrody, co łączy się z naturalną potrzebą jego ochrony" - dodała.
Program "Przyjaciele Pandy" łączy treści przyrodnicze, polonistyczne, matematyczne oraz informatyczne z edukacją plastyczną i zabawami wspierającymi aktywność ruchową dzieci.
Jak zaznacza WWF Polska, przygotowując program edukacyjny dla polskich szkół podstawowych korzystano z wieloletniego doświadczenia i najlepszych praktyk w edukacji przyrodniczej, jakimi dysponuje WWF na świecie. Połączono w nim doświadczenia polskich nauczycieli z najnowszymi technologiami edukacyjnymi. Program został stworzony w oparciu o aktualnie obowiązującą podstawę programową dla nauczania wczesnoszkolnego. Stanowi uzupełnienie treści podręcznikowych. Przetestowany został w klasach I-III w blisko 50 szkołach podstawowych w całej Polsce.
Program na rok szkolny 2017/18 jest dostępny w trzech blokach: "Las", "Woda" oraz "Ja i Środowisko". Każdy z nich zawiera treści tematycznie zbliżone do omawianego obszaru. Przykładowo, po zrealizowaniu bloku "Las" dzieci będą znały cechy charakterystyczne 12 gatunków ptaków występujących w Polsce. Poza tym, na przykładzie liści, nauczą się dodawania czy mnożenia. Z bloku "Woda" uczniowie dowiedzą się m.in. jakie zwierzęta żyją w Bałtyku i polskich rzekach oraz jakie znaczenie w życiu człowieka, roślin i zwierząt mają powietrze i woda. "Blok Ja i Środowisko" jest najobszerniejszy tematycznie. Dzieci dowiadują się, jak funkcjonuje organizm człowieka i jak prawidłowo o niego zadbać. Przy okazji zajęć o wytwarzaniu odpadów dowiedzą się, jakie działania mogą podjąć same na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; i jednocześnie poznają ich sens.
Przystępując do programu nauczyciele otrzymują dostęp do platformy internetowej "Nauka to Zabawa" zawierającej quizy oraz materiały drukowane w postaci książki z instrukcjami oraz karty pracy dla uczniów. W pakiecie znajduje się również plakat z zestawem wielorazowych naklejek wymienianych lub uzupełnianych w zależności od omawianego tematu.
Aby przystąpić do programu nauczyciel musi wejść na stronę edukacja.wwf.pl, zarejestrować się za pomocą formularza, wybrać jeden z trzech dostępnych bloków i przekazać jednorazową darowiznę w wysokości 200 zł na rzecz całorocznego programu "Przyjaciele Pandy". W ciągu kilku dni Fundacja WWF Polska prześle materiały drukowane, natomiast drogą mailową zostanie przekazany dostęp do wybranego bloku na platformie internetowej. Dostęp do platformy jest uruchamiany na okres 12 miesięcy, dlatego do "Przyjaciół Pandy" można dołączyć w każdej chwili.
Jak wyjaśnia Fundacja, wpłacona darowizna służy pokryciu kosztów produkcji, druku oraz dostarczenia materiałów edukacyjnych, które WWF udostępnia w podziękowaniu za nią. Każda kwota darowizny wpłacona ponad kwotę bazową, zostanie przeznaczona na działalność statutową Fundacji, czyli ochronę przyrody i zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt w Polsce i na świecie. Uczniowie, nauczyciele i dyrekcje szkół biorących udział w programie otrzymają także specjalne dyplomy z podziękowaniem.
Przed zarejestrowaniem się w programie nauczyciele mają możliwość zapoznania się z nim po odwiedzeniu zakładki "Przetestuj program". Znajdą tam różnorodne materiały, między innymi quizy na platformie online, materiały interaktywne, materiały drukowane, karty pracy i instrukcje dla nauczyciela, jak korzystać z materiałów WWF przy realizacji lekcji o tematyce przyrodniczej.
Danuta Starzyńska-Rosiecka, Anna Małecka (PAP)