Sezon letni w branży winiarskiej od kilku lat należał do dwóch kategorii - cydrów i lekkich win musujących. W zeszłym roku cydr zanotował spadek dynamiki wzrostu sprzedaży, na prowadzenie wysunęło się natomiast prosecco. Z czego wynikała ta zmiana? Eksperci ze Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa prognozują jak będzie kształtował się rynek na przestrzeni kilku najbliższych miesięcy i zdradzają jakie nowości produktowe pojawią się na półkach sklepowych.
Na polskim rynku letnich produktów winiarskich nie ma dużych zaskoczeń. Prym wiodą cydry i wina musujące. Popularność tych lekkich propozycji, które świetnie sprawdzają się w ciepłe dni, ma swoje odbicie także w światowych trendach. W Polsce w ubiegłym roku cydry ustąpiły miejsca winom musującym. Głównie dlatego, że mamy już za sobą kluczowe impulsy wzrostu tej kategorii, takie jak obniżenie akcyzy czy akcja społeczna „Jabłkiem w Putina”, związana z embargiem Rosji na polskie owoce. Nie bez znaczenia jest tu też zakaz reklamy, który dodatkowo ogranicza możliwości marketingowe producentów. Na pierwszy plan wysunął się za to bardzo konkretny rodzaj wina musującego - modne i pożądane wśród grupy docelowej prosecco, będące hitem też w innych krajach Europy.
Co z cydrem?
„Kategoria cydrów będzie rosła, lecz nieco wolniej niż w ostatnich trzech latach. Zarówno Warwin jak i inni producenci wypuszczają na rynek nowe produkty, nowe smaki, które z pewnością przełożą się na dalszy wzrost konsumpcji cydrów. Dość istotny jest tu fakt, że spadek wartości całej kategorii w 2016 r. jest pozorny i wynika głównie z przyjętej metodologii kwalifikowania produktów jako cydr przez firmy badawcze. W 2016 r. odbył się launch marki „Dziki Sad" przez Grupę Żywiec, wsparty bardzo intensywną kampanią mediową (TV, OOH, social media) oraz działaniami in-store. Dla konsumentów jest to cydr (choć zgodnie z definicją cydrem jako takim nie jest) i część z nich sięgnęła po ten produkt. Oceniając wydatki mediowe, szerokość dystrybucji i całość wsparcia zakładamy, że sprzedaż tej marki raportowana w kategorii piw smakowych wg np. panelu Nielsen, jest dużo wyższa niż „spadek" kategorii cydrów. Mamy więc do czynienia ze zwykłą migracją konsumentów pomiędzy markami. To normalny proces” - mówi Krzysztof Beling, Dyrektor Handlu i Marketingu - Warwin S.A.
Jacek Jantoń, Prezes Zarządu - Jantoń S.A. Sp. K., Wiceprzewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa dodaje: „Nasza firma stale rozwija kategorię cydru w Polsce, dynamicznie reagując na zmieniające się potrzeby konsumentów i ich otwartość na nowości rynkowe. Z naszej analizy wynika, że rynek cydrów będzie w fazie powolnego wzrostu i potrzebuje następnego impulsu do rozwoju. Dlatego przygotowaliśmy w tym roku innowacyjne rozwiązanie - Dobroński Bubble Cider, który odpowiada na zapotrzebowanie klientów na nowe smaki. Jest to połączenie cydru o naturalnym słodko-kwaśnym smaku z owocowymi kulkami w jednym z trzech smaków: limonki, jagody lub maliny. Takie połączenie nadaje całej kategorii inny, modny wymiar. Szacujemy wzrost rynku na poziomie 5-8%, przy 35% wzroście tej kategorii w naszej firmie”.
Najmodniejsze wino musujące roku - prosecco
Tegoroczny monitoring sprzedaży w sklepach detalicznych, prowadzony przez niezależny instytut badawczy CMR, jednoznacznie wskazuje, że siłą napędową kategorii win musujących w roku 2017 pozostanie niezmiennie prosecco. Co więcej, jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się kategorii w segmencie alkoholi.
Anna Kalinowska, Członek Zarządu / Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa dodaje: „W okresie MAT 2017.03 ( kwiecień 2016 – marzec 2017) wielkość rynku prosecco wzrosła o prawie 140 % w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego i wszystko wskazuje na to, że w nadchodzących miesiącach będzie konsekwentnie rosła. Nasze Mionetto Prosecco umacnia w roku bieżącym pozycję lidera kategorii, odnotowując trzycyfrowe wzrosty sprzedaży (wg danych CMR, MAT 2017.03. panel sklepów detalicznych, bez dyskontów i Horecadi). W tym roku marka obchodzi 130-lecie swojego istnienia. Jesteśmy przekonani, że ta okoliczność dodatkowo wzmocni pozytywny wizerunek Mionetto u naszych obecnych i przyszłych konsumentów".
W odpowiedzi na rozwijającą się dynamicznie w Polsce kategorię win musujących i dopasowanie do preferencji Polek poszukujących win w słodszych smakach, firma Jantoń wprowadziła w kwietniu br. nowe wino dla kobiet - Fruttisecco marki Monte Santi.Fruttisecco to orzeźwiająca kompozycja wina z soku z winogron oraz soku owocowego, uzupełniona bąbelkami. Dostępne będą trzy warianty smakowe produktu: mango, arbuz i biała truskawka. „Wprowadzenie na rynek Fruttisecco stanowi jeden z elementów realizacji strategii naszej firmy, koncentrującej się na rozbudowie portfolio produktowego. Fruttisecco to wiosenno-letni wariant wina Monte Santi, kierowany do Pań, preferujących wina musujące typu prosecco, a jednocześnie wolących słodsze smaki. Rozwój marki Monte Santi ma na celu wzmocnienie oferty firmy Jantoń dla kobiet” – podkreśla Jakub Nowak, wiceprezes spółki Jantoń.
Jednocześnie Jakub Nowak dodaje: „Nasze prognozy na najbliższy sezon wiosenno-wakacyjny są bardzo optymistycznie i podzielają je inni Członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. W ostatnim półroczu wykonaliśmy w firmie największą pracę marketingową w historii firmy, co powoduje, że jesteśmy znakomicie przygotowani do sezonu - zarówno letniego, jak i zimowego. Oczekujemy wzrostu sprzedaży win musujących poprzez wyraźny trend picia wina musującego na co dzień, a nie tylko od święta, jak to było do tej pory. Ten trend zainicjowało prosecco a nasza firma, wprowadzając Monte Santi Fruttisecco, chce ten trend znacznie przyśpieszyć. Wiemy że polski konsument poszukuje lekkich owocowych smaków, co w połączeniu z winem musującym daje niesamowite możliwości dla kategorii”.
Polscy konsumenci pozytywnie reagują na różnego rodzaju mody i nowe trendy, które w dobie otwartych granic z łatwością przenikają na rodzime podwórko. Zapewne nie bez znaczenia dla popularności win prosecco pozostaje fakt, że Włochy i mieszkańcy tego winiarskiego eldorado należą do nacji najbardziej lubianych przez Polaków. Podobnie jak Włosi kochamy dobrą kuchnię, zabawę i włoskie wino. Ale Polacy nie gęsi i swój… cydr też mają! To kategoria, która szturmem zawojowała rynek parę lat temu, ciągle się rozwija, szuka innowacji, wprowadzając coraz to ciekawsze nowości produktowe, rzucając rękawicę bąbelkowemu prosecco. Wyniki sprzedażowe pokażą niebawem, która kategoria wyjdzie
z tego pojedynku zwycięsko.
***
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa to największa w kraju organizacja reprezentująca branżę. Zrzesza czołowych producentów i dystrybutorów wina i wyrobów winiarskich, zapewniając całej branży wsparcie eksperckie i prawne, aktywnie włączając się w proces legislacyjny oraz reprezentując sektor wobec organów administracji krajowej i organów UE.
W skład ZP PRW wchodzą: Awe, Bartex - Bartol, Dom Wina, Henkell & Co. Polska, Jantoń, LeMag, Martini Polska, Mazurskie Miody, Polska Dystrybucja Alkoholi, Warwin.
Więcej informacji na temat Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa znajduje się na stronie internetowej zpprw.pl oraz pod numerem telefonu +48 22 243 41 76.
Biuro prasowe Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa