Produkcja przemysłowa wzrosła w marcu, w porównaniu do marca ubiegłego roku o 11,1 proc. To wynik znacznie lepszy niż wynikało z zapowiedzi Ministerstwa Rozwoju i wyraźnie wyższy od oczekiwanej przez ekonomistów zwyżki o 7 proc. Po osłabieniu z lutego, dynamika aktywności w przemyśle wraca więc do wysokiego poziomu. Podobna dynamika poprzednio notowana była w grudniu 2010 r.
Ostatnie wahania to w sporej mierze efekt różnic liczby dni roboczych w poszczególnych miesiącach, która spowodowała zadyszkę w lutym, a pomogła wynikom marcowym. Od drugiej połowy ubiegłego roku tendencja dynamiki produkcji jest wyraźnie wzrostowa i wszystko wskazuje na to, że utrzyma się w kolejnych miesiącach, z dużym prawdopodobieństwem mocniejszego przyspieszenia.
Zdecydowanej poprawy doczekaliśmy się także w przypadku produkcji budowlano-montażowej. Jej oznaki zaczęły być widoczne jesienią ubiegłego roku w postaci malejącej dynamiki tendencji spadkowej, a w styczniu obecnego roku produkcja wzrosła po raz pierwszy od trzynastu miesięcy. Po słabszych wynikach z lutego, marzec przyniósł kolejny wzrost, tym razem aż o 17,2 proc. To najmocniejsza zwyżka od trzech lat, świadcząca o tym, że długo oczekiwane przyspieszenie w inwestycjach infrastrukturalnych i projektach współfinansowanych ze środków unijnych staje się faktem. W pierwszych dwóch miesiącach roku utrzymywała się wysoka dynamika produkcji dóbr inwestycyjnych w przemyśle, więc trwałe i mocne przyspieszenie w tej dziedzinie to tylko kwestia czasu.
W przypadku artykułów konsumpcyjnych ożywienie widać było w styczniu i lutym jedynie w przypadku dóbr nietrwałych, zaś produkcja trwałych w lutym zanotowała niewielki spadek. Patrząc jednak na utrzymującą się od kilkunastu miesięcy wysoką dynamikę sprzedaży detalicznej, można oczekiwać przyspieszenia w tych segmentach produkcji przemysłowej. W marcu sprzedaż detaliczna była wyższa niż przed rokiem o 9,7 proc., a licząc w cenach stałych, czyli po oczyszczeniu z wpływu inflacji, wzrost wyniósł 7,1 proc. W obu przypadkach oznacza to wzrost dynamiki w porównaniu do notowanej w lutym, choć nie tak silny jak w pierwszym miesiącu roku, gdy sięgała ona odpowiednio 11,4 i 9,5 proc.
Najmocniejszy, sięgający prawie 27 proc. wzrost odnotowano w marcu w sprzedaży odzieży i obuwia. O 17,5-1,7 proc. więcej niż przed rokiem konsumenci wydali w supermarketach oraz na meble, RTV i AGD.
O GERDA BROKER
GERDA BROKER specjalizuje się w doradztwie w zakresie pozyskiwania finansowania za pośrednictwem private equity i venture capital, jak i finansowania dłużnego. Obejmuje opieką doradczą małe, średnie oraz duże przedsiębiorstwa i wspiera je w pozyskiwaniu dodatkowych środków na realizację celów związanych z bieżącą działalnością operacyjną, ale także celów rozwojowych. Firma wspomaga również pozyskanie kapitału z wykorzystaniem funduszu inwestycyjnego zamkniętego. W wybranych przypadkach organizuje także finansowanie bezpośrednie projektu oraz łączy inwestorów mających wspólne pole do współpracy.
Gerda Broker powstała w 2013 roku z inicjatywy twórcy i głównego udziałowca firmy GERDA, której Polacy od 28 lat powierzają bezpieczeństwo swojego życia i mienia. Jest firmą niezależną, niepowiązaną z żadną grupą finansową, co pozwala na w pełni obiektywną ocenę potrzeb i sytuacji klientów i dobór odpowiednio dopasowanych produktów. W obliczu spadku atrakcyjności tradycyjnych form lokowania kapitału, siłą oferty Gerda Broker jest również możliwość inwestowania w nieruchomości – m.in. condohotele i zmodernizowane kamienice oraz w grunty o wysokim potencjale wzrostu wartości.
Więcej informacji: http://gerdabroker.pl/
Roman Przasnyski Główny Analityk GERDA BROKER / biuro prasowe GB