Amerykańska firma Eat Just (dawniej JUST) produkująca roślinny zamiennik jaj konsumpcyjnych pod nazwą Just Egg poinformowała o planach budowy zakładu produkcji białka roślinnego w Singapurze w celu obsługi rynku azjatyckiego. Firma z USA nawiązała współpracę z konsorcjum kierowanym przez Proterra Investment Partners Asia. Azjatycki partner ma zainwestować do 100 mln USD, a Eat Just do 20 mln USD w projekt budowy pierwszej w Azji fabryki.
Aktualni partnerzy dystrybucyjni w Azji to SPC Samlip w Korei Południowej i Betagro z Tajlandii oraz dotychczas nieujawniony nowy partner w Chinach, gdzie Just Egg jest już dostępny w Alibaba’s Tmall i JD.com. Azjatycka spółka zależna o nazwie Eat Just Asia z siedzibą w Singapurze ma produkować tysiące ton białka roślinnego i poszerzy listę jednostek produkcyjnych należących do amerykańskiego inwestora obecnych już w Ameryce Północnej i w Niemczech.
Amerykański start - up z San Francisco produkuje substytuty jaj powstałe na bazie izolatu białka fasoli mung, które dostępne są w postaci płynnej w butelkach, a także w formie majonezu (wprowadzonego na rynek pod dawną nazwą firmy Hampton Creek).
Ciekawostką jest, że Eat Just i Proterra rozmawiają również o rozszerzeniu partnerstwa w zakresie rozwoju produkcji mięsa w laboratorium wytwarzanego z pobranych komórek zwierząt. W Azji popyt na żywność białkową pochodzenia roślinnego wzrósł podczas pandemii COVID - 19, częściowo z powodu obaw o bezpieczeństwo mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Eat Just ogłosił w marcu, że w tym roku skoncentruje się na globalnej ekspansji poprzez partnerstwa w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej, Europie i Azji. W maju tego roku pojawiły się informacje, że JUST rozpoczyna współpracę z Michael Foods, jednym z największych amerykańskich dostawców jaj przetworzonych. Jest to przełomowe partnerstwo dla firmy Michael Foods, która stanie się wyłącznym producentem, dostawcą i dystrybutorem roślinnych zamienników JUST Egg dla klientów usług gastronomicznych i składników żywności.
Amerykanie zawarli także umowy z amerykańską spółką zależną Post Holdings oraz z europejskim producentem żywności roślinnej Emsland Group. We wrześniu tego roku informowaliśmy, że zasięg sprzedaży detalicznej produktu JUST EGG ma niebawem zostać rozszerzony do 17 tysięcy sklepów w USA, co oznacza 40 proc. wzrost zasięgu sprzedaży na rynku detalicznym. JUST EGG obecnie dystrybuowany jest w wielu popularnych sieciach w USA jak: Walmart, Kroger czy Whole Foods Market.
Produkt cieszy się także dużym zainteresowaniem restauracji szybkiej obsługi oraz innych punktów gastronomicznych, jak kampusy uniwersyteckie, szpitale, kawiarnie. Na początku 2020 roku Eat Just obniżył cenę swojego produktu o 35 proc., czyniąc go bardziej konkurencyjnym cenowo wobec tradycyjnego produktu pochodzenia zwierzęcego.
Przypomnijmy, w 2018 roku JUST (obecnie Eat Just) zawarł porozumienie z włoską Grupą Eurovo a w roku 2019 z niemieckim gigantem mięsnym PHW Group. Ekspansja na europejskim kontynencie jest strategicznym celem dla Amerykanów.
KIPDiP