Komisja Rolnicza Rady Najwyższej Ukrainy i jej Delegaci Ludowi są zaniepokojeni licznymi przypadkami nieefektywnego wykorzystania wagonów zbożowych spółki Ukrzaliznycja SA. Poinformowano o tym podczas posiedzenia Komisji Polityki Agrarnej i Gruntowej Rady Najwyższej w dniu 7 grudnia, na którym omawiano stan i problemy agrologistyki z infrastrukturą kolejową oraz efektywność wykorzystania taboru w transporcie logistycznym, poinformowała służba prasowa – podaje biuro Aparat Parlamentarny.
Jak zauważono podczas spotkania, rosyjska agresja, blokowanie portów i zmiany dotychczasowych tras ukraińskich ładunków na rynki światowe odbiły się na sektorze rolnym. Stłumione zapotrzebowanie na pewność i odpowiedzialność w logistyce kolejowej znacznie wzmocniło wpływ wstrząsów gospodarczych.
„Według odrębnych danych w 2022 roku producenci rolni przepłacili 6 miliardów hrywien za wewnętrzną kolejową logistykę zbóż i wydali około 30 miliardów hrywien na zakup nadwyżek transportowych. W konsekwencji wzrost cen logistyki spowodował największe straty i straty w sektorze rolniczym od początku wojny” – zauważyli członkowie Komitetu.
Wyrazili także zaniepokojenie informacjami o powszechnych przypadkach długotrwałych przestojów i nieefektywnego wykorzystania towarowych wagonów zbożowych Ukrzaliznyci SA (nieczynnych 5,0 tys. wagonów zbożowych), przy pełnym wykorzystaniu samochodów prywatnych. Posłowie uważają, że przyczyną tej sytuacji jest wysoka cena samochodów Ukrzaliznycji.
„W wyniku dyskusji Komisja podjęła decyzję o skontaktowaniu się z Ministerstwem Rozwoju Gmin, Terytoriów i Infrastruktury Ukrainy oraz JSC Ukrzaliznytsia w celu uzyskania informacji na temat efektywności wykorzystania taboru do logistycznego transportu produktów rolnych w celu ich dalszego eksportu.” - podsumowuje biuro Komisji Rolniczej Rady Najwyższej .
orpac e-mk, ppr.pl na podst źródło: "АПК-Информ"