Borówka ma znakomitą opinie wśród doradców żywieniowych. Określa się ją jako owoc przyszłości. Eksperci są zgodni, jest polecana wszystkim, w każdej diecie. Na świecie podbiła rankingi zdrowych owoców. Polscy producenci promują owoc w kraju, udało im się też stworzyć modę na polską borówkę na świecie. Wszystko dzięki współpracy promowanej również w innych sektorach rynku jagodowego. Borówkowy sezon w Polsce rozpoczyna się 1 LIPCA i trwa do końca września. W tym czasie w Polsce odbywa się wiele spotkań i konferencji. Najstarszą i największą jest Konferencja Borówkowa. W tym roku odbędzie się już po raz szósty, 1-2 marca, w Ożarowie Mazowieckim. Weźmie w niej udział ponad 900 plantatorów i gości z 18 krajów.
Popularność borówki dynamicznie rośnie. Możemy mówić o globalnej eksplozji ich produkcji. Jako polscy plantatorzy mamy niezaprzeczalne atuty: wieloletnie doświadczenie, pasję i wiedzę, umiejętność współpracy z naturą, wsparcie ośrodków naukowych, stojące na najwyższym poziomie konferencje branżowe. Przed nami coroczna dyskusja nad tym, jak przekuć te atuty w trwałą przewagę na globalnym rynku - mówi Dominika Kozarzewska, Prezes Polskich Jagód, członek Polish Berry Cooperative, która poprowadzi w tym roku debatę o tym, czy rozwój upraw na świecie może zagrażać polskiej produkcji.
Obecnie borówki są uprawiane w różnych regionach. Tradycyjnie były uprawiane w USA i Europie, a dziś także w Ameryce Południowej. Pierwsze były Chile, potem Argentyna i Peru. Także Australia. Tak więc, borówki są produkowane w różnych regionach, które walczą o uzyskanie coraz lepszej jakości. Na tej mapie znaczących producentów jest i Polska - mówi Jorge Arangurí, dyrektor w największej peruwiańskiej firmie w sektorze rolnym, która silnie inwestuje w produkcję borówki.
Borówka wyróżnia się delikatnością i niepowtarzalną świeżością. Zawiera więcej przeciwutleniaczy niż jakikolwiek inny owoc, a jej niska zawartość cukru sprawia, że doskonale nadaje się do naszej diety. Cały świat je borówkę. Zwłaszcza millenialsi, którzy są bardzo świadomi wagi zdrowej żywności. Moim zdaniem to duży potencjał, a także rzeczywistość: oni zdali sobie sprawę z potencjału żywieniowego borówek i stanowią bardzo duży segment rynku, który pojawi się w niedalekiej przyszłości – dodaje.
Popularność borówki rośnie na całym świecie. Zwłaszcza w ostatnich latach, ze względu na przeciwutleniacze. Wszyscy chcemy być zdrowi, a one są zdrowe i powinny się znaleźć w każdej diecie. To wymaga wielkiej edukacji. W Kolumbii Brytyjskiej [prowincja Kanady] mamy fundację „Rolnictwo w klasie”, która uczy dzieci o warzywach i owocach. Dzieci wyobrażają sobie, że mleko o smaku czekoladowym pochodzi od krowy. Musimy uczyć dzieci, jak rosną owoce i pokazywać im, jak je jeść. Jako przekąskę, z jogurtem czy jako smoothie. A borówki bardzo dobrze sprawdzają się jako przekąska - mówi Wilhelmina de Jager z British Columbia Blueberry Council.
O rynkowych szansach i wyzwaniach będziemy rozmawiać w Polsce. Na największej na świecie Konferencji Borówkowej, na której Polacy popularyzują nowy wyższy standard zbioru. Wstępne schłodzenie, w czasie do 30 minut od zerwania. To jest jakościowa rewolucja – mówi Mateusz Pilch, BerryGroup, członek Polish Berry Cooperative.
Polish Berry Cooperative łączy trzy grupy producenckie. Jest największym producentem borówki w Europie i liderem ekspansji polskiej borówki w Azji. Promuje polską borówkę na świecie, a w Polsce nowy standard jej zbioru. Schłodzenie jeszcze na plantacji, w czasie do 30 minut od zerwania. Tak zbierane borówki dłużej utrzymują smak i walory świeżo zerwanych owoców.
Konferencja Borówkowa to najważniejsze branżowe wydarzenie w Polsce. Organizatorzy spodziewają się przyjazdu ponad 900 plantatorów i gości z 18 krajów. Dyskutowane będą szanse i wyzwania szybko globalizującej się branży. Patronat honorowy nad Konferencję Borówkową 2018 objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Jurgiel, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach i Katedra Sadownictwa na Wydziale Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu SGGW.
Program VI Konferencji Borówkowej dostępny jest na www.konferencjaborowkowa.pl
Film zapraszający na konferencję Film 3/3 – https://youtu.be/onIzpH_840k
Inne, w których eksperci mówią o źródłach sukcesu borówki, a PBC zaprasza na konferencje.
Film 1/3 – https://youtu.be/INVUjl5TQ4w
Film 2/3 – https://youtu.be/WlRtJimchxo
Biuro prasowe Polish Berry Cooperative