MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Zboża z Ukrainy są także w kontenerach kolejowych

16 lutego 2024
Zboża z Ukrainy są także w  kontenerach kolejowych

Zboża z Ukrainy są nie tylko w wagonach do przewozu cementu. W 2023 roku JSC „Ukrzaliznycja” przetransportowała przez terytorium Ukrainy 201 260 TEU (1 TEU to kontener 20-stopowy, średnio 12 ton towaru) ładunków kontenerowych. Prawie połowę z nich stanowiły zboża.

Jak czytamy w publikowanych w różnych ukraińskich źródłach raportach, wolumen przewozów ładunków w kontenerach w 2023 r. był o 34% wyższy niż w roku poprzednim, kiedy przewieziono zaledwie 150 tys. TEU. Jednocześnie w 2021 roku UZ przewiózł 279,8 tys. TEU.

Według nomenklatury towarowej w ubiegłym roku w kontenerach najczęściej przewożono zboża (49%) i metale żelazne (17%)Na kolejnych miejscach plasują się ciasta (14%) i olej (10%).

Eksport przewozów towarów w kontenerach w ubiegłym roku wyniósł 124 tys. 946 TEU (1 TEU to kontener 20-stopowy, średnio 12 ton towaru).

Należy zauważyć, że mówimy o kontenerach towarowych. Natomiast w latach poprzednich UZ raportował przewozy kontenerowe, uwzględniając przewóz pustych kontenerów.

Tym samym, biorąc pod uwagę puste kontenery, UZ przewiózł w 2022 r. 257,2 tys. TEU, w 2020 r. 425 tys. TEU, w 2019 r. 384 tys. TEU, a w 2018 r. 334,9 tys. TEU.

„Obecnie 22% całkowitego wolumenu załadowanych kontenerów przewożonych koleją przez terytorium Ukrainy jest przewożony taborem Ukrzaliznytsia SA” – podkreślono w poście.

Kluczowymi graczami na rynku kolejowych przewozów kontenerów są także polski operator Laude; ukraińska firma Levada-Cargo, która jest współwłaścicielem Terminalu Kontenerowego Mostysk. Wśród prywatnych firm zajmujących się kontenerami intermodalnymi (klasyczne kontenery, które można przewozić na statkach morskich linii kontenerowych) prym wiedzie firma N'UNIT, posiadająca terminale w Kijowie, Dnieprze i Charkowie, a także świadcząca usługi „Mostyska „terminal ze znaczną częścią załadunku. Ten ostatni w 2023 roku przeładował ponad 72,4 tys. TEU ładunków kontenerowych. Główny wzrost nastąpił w drugiej połowie roku i nadal nabierał tempa. O wzroście wskaźników mówi także firma N'UNIT: „Wolumen przewozów w 2023 roku wzrósł około dwukrotnie w porównaniu z 2022 rokiem i zbliżył się do poziomu przedwojennego”. Według Laude w 2021 r. przewieziono 104 300 TEU, w 2022 r. 61 200 TEU, a w 2023 r. 89 300 TEU.

Uruchomiony 30.04.2021r. Mostyska Container Terminal położony jest blisko kolejowego przejścia granicznego Mościska-2 — Medyka i autostrady M11. Budowa terminalu to odpowiedź na rosnący ruch pociągów kontenerowych między Europą a Ukrainą, a także rozwojem połączeń Chiny – UE.

Nowy terminal posiada dwa magazyny (5000 m2 i 2000 m2), 8 ramp do załadunku samochodów, depo kontenerowe (400 TEU). W obiekcie możliwa jest konsolidacja ładunków spaletyzowanych, obsługa przewozów samochodowych na ostatniej mili i zmiana szerokości toru między rozstawem europejskim a szerokotorowym.

Mimo wojny nie przestajemy i nadal inwestujemy w gospodarkę Ukrainy. W 2024 roku planujemy zwiększyć moce produkcyjne terminala dzięki poszerzeniu obszarów eksploatowanych do przeładunku i składowania kontenerów, a także aktywnie rozwijać przewozy przeciwnaczepowe pomiędzy terminalem a krajami UE jako alternatywę dla transportu drogowego, – powiedział Dmytro Kobzar, dyrektor generalny Mostyska Container Terminal.

Projekt jest kontynuacją rozwoju szybkich intermodalnych połączeń kolejowych między Ukrainą a Unią Europejską. Global Ocean Link uruchomiła ten terminal.

Z tego wynika jednoznacznie, że cały projekt importu do Europy artykułów rolno-spożywczych z Ukrainy, to przemyślana i długofalowa inwestycja na gigantyczne pieniądze. To gra potężnych interesów, do których dorabiane są polityczne decyzje zapadające w Brukseli.

Teraz bardziej zrozumiałe są wczorajsze stwierdzenia polskiego ministra rolnictwa Czesława Siekierskiego, który w wywiadzie dla Onet.pl stwierdził— Rolnicy mają trzy postulaty. Chcą, by Polska natychmiast zamknęła granicę z Ukrainą na minimum miesiąc. Żądają, byśmy natychmiast jako kraj wycofali się z unijnego "zielonego ładu" oraz by rząd szybko wprowadził środki pomocowe na dopłaty i skupy interwencyjne w rolnictwie...Granicy zamknąć nie możemy. To nie wchodzi w grę- stwierdził kategorycznie Siekierski.

NSZZ RI Solidarność, pozostałe organizacje rolnicze i nigdzie nie zrzeszeni rolnicy będą więc sami musieli bronić swoich interesów i zamknąć granicę w każdym miejscu, bo rząd Polski tego na pewno nie zrobi.

 


oprc, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

W ostatnich latach przemysł rozrywkowy w Polsce przechodzi dynamiczne zmiany. Dz...

W dzisiejszym świecie, w którym technologia jest nieodłącznym elementem życia co...

W dzisiejszym świecie zmiany w gospodarce zachodzą w zastraszającym tempie. Prze...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę