Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Ogólnopolski Informator Drobiarski 2(161) luty 2005

15 lutego 2005

Wydawnictwo: Masterpress
Rok wydania: 2005
ISSN: 1234-7450

Szanowni Państwo,

Lutowy numer Informatora został poświęcony Kurom nioskom

oraz jajom konsumpcyjnym. Trudno zaprzeczyć faktowi, że zarówno producentom jak i klientom jaj konsumpcyjnych zależy na wysokiej wydajności kur niosek i wysokiej jakości jaj. Istnieje szereg czynników mających pośredni lub bezpośredni wpływ na efektywność tego rodzaju produkcji.

W pierwszej części artykułu Dr Piotra Bugajaka mogą Państwo przeczytał o zakaźnych czynnikach przyczyn spadku nieśności kur niosek oraz o sposobach jej zapobiegania.

O tym, jak ważna jest prawidłowo przeprowadzona dezynfekcja jaj konsumpcyjnych nie trzeba przekonywać ani konsumentów, ani producentów. Dlatego w swoim artykule pt. „Higieniczne pozyskiwanie jaj spożywczych” Dr inż. Alina Rachwał szczegółowo omawia proces dezynfekcji jaj oraz konsekwencje jego zaniedbania.

Niemniej ważnym zagadnieniem, mającym bezpośredni wpływ na wyniki sprzedaży, jest wartość odżywcza oraz walory smakowe jaj konsumpcyjnych. O tym, jakie czynniki wpływają na odżywczość i smak jaj konsumpcyjnych oraz o sposobach ich regulowania, pisze Dr inż. Katarzyna Połtowicz w swoim artykule pt. „Jak poprawić jakość jaj spożywczych”.

Oddając 2 w 2005 roku numer Ogólnopolskiego Informatora Drobiarskiego mamy nadzieję, iż lektura naszego czasopisma wesprze Państwa w codziennych problemach związanych z nieśnością kur oraz przyczyni się do wzrostu satysfakcji zarówno producentów jak i konsumentów jaj.

Życzymy przyjemnej lektury

Redakcja

  • Jeszcze raz o sprzedaży jaj kurzych na lokalnym rynku - E. Anders
    Nawiązując do artykułu w Informatorze Drobiarskim nr 1/2005 o warunkach sprzedaży jaj kurzych na lokalnym rynku pragnę wyjaśnić kilka szczegółów, które budzą wątpliwości producentów jaj, zainteresowanych tą formą sprzedaży detalicznej.
    Przypominam, że na podstawie obowiązujących przepisów rozporządzenia (EWG) nr 1907/90 oraz rozporządzenia (WE) nr 2295/2003 producent jaj posiadający weterynaryjny numer identyfikacyjny, może sprzedawać jaja kurze bezpośrednio konsumentowi dla jego własnych potrzeb.
  • Higieniczne pozyskiwanie świeżych jaj spożywczych... - A. Rachwał
    Przygotowanie jaj do obrotu towarowego obejmuje wiele czynności wykonywanych bezpośrednio na fermach lub w zakładach pakowania, polegających na ocenie skorupy (czystość, kształt, brak uszkodzeń) i stanu treści jaj (prześwietlenie). Na tej podstawie dokonuje się klasyfikacji jakościowej oraz posortowania jaj według wielkości (masy). Czynności przygotowawcze umożliwiają uzyskanie partii jaj o wyrównanych cechach jakościowych i zbliżonej wielkości, odpowiadających wymaganiom norm unijnych lub określonym warunkom umownym,
  • Przyczyny spadków nieśności w stadach kur niosek - P. Bugajak
    Stada kur niosek jaj konsumpcyjnych są jedynym producentem jaj spożywczych na tak ogromną skalę. Celem uzyskania jak najlepiej przygotowanych stad do nieśności stosuje się odpowiednie systemy żywienia, rodzaje pasz, programy świetlne, szczepienia profilaktyczne. Szczyt nieśności zwykle osiągany jest w okresie 5-6 tygodni od momentu jej rozpoczęcia i zwykle jest on na poziomie powyżej 90%, ale często także powyżej 95%. Gdy nie występują czynniki wewnętrzne oraz zewnętrzne mogące zaburzyć nieśność, na tym poziomie produkcja nieśna może utrzymać się przez okres 5-6 miesięcy, a po tym czasie zaczyna powoli spadać. W trakcie produkcji nieśnej różne czynniki mogą ją zaburzać. Ogólnie można je podzielić na czynniki pochodzenia zakaźnego, żywieniowego i środowiskowego.
  • Jak poprawić jakość jaj spożywczych - K. Połtowicz
    Intensywna praca hodowlana oraz zastosowanie nowoczesnych metod żywienia drobiu sprawiły, że na przestrzeni kilkudziesięciu lat w produkcyjności kur nieśnych dokona¸ się ogromny postęp. W ostatnim piećdziesięcioleciu w Polsce liczba jaj pozyskanych od jednej nioski zwiększyła się ze 190 do 300 szt., a przewiduje się, że w ciągu najbliższych 20-40 lat wzrośnie do 320 szt. od kury. Jednak dążenie do maksymalizacji nieśności musi uwzględniać cechy jakości jaja, gdyż w obecnej dobie konsument domaga się produktów o najwyższej jakości.
  • Sterowanie mikroklimatem w kurniku - T. Otulak
    Produkcja drobiu nieodłącznie łączy się z zagadnieniem zapewnienia ptakom właściwych warunków mikroklimatu dla ich rozwoju i wzrostu. W praktyce, utrzymywanie mikroklimatu polega na stabilnym utrzymywaniu temperatury wilgotności i poziomu wentylacji, na poziomie zbliżonym do optymalnego, zależnym od wieku i rodzaju ptaków.

Adres redakcji:
Ogólnopolski Informator Drobiarski
"MASTERPRESS" Sp. z o.o.
ul. Metalowa 4
10-603 Olsztyn
tel. (89) 533 44 04
fax (89) 533 43 30
e-mail: drobiarski@masterpress.com.pl
Internet: http://www.drobiarski.com.pl/


POWIĄZANE

Faktograf i IPI uruchamiają zasób dla dziennikarzy, opracowany po 18 miesiącach ...

Praca dla opiekunek w Niemczech to nie tylko źródło dochodu, ale także możliwość...

Każda firma z sektora rolniczego wie, jak trudno jest walczyć o uwagę klientów, ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę