Na jedną ofertę pracy opublikowaną w internecie odpowiada przeciętnie 113 kandydatów. Więcej przekonania do tej drogi poszukiwania pracy mają mężczyźni, stanowiący blisko 70 proc. zgłaszających się. Liczą sobie średnio po 33 lata, mają 10 lat doświadczenia zawodowego i znają język angielski. Pracodawcy coraz chętniej rekrutują w sieci – kosztuje ich to dużo mniej niż korzystanie z ogłoszeń prasowych albo z usług firm doradztwa personalnego.
Najnowsze dane OBOP wskazują, że już ponad 26 proc. ludności Polski powyżej 15. roku życia ma dostęp do internetu, a 19 proc. deklaruje, że korzysta z sieci co najmniej raz w miesiącu. I choć liczba internautów stale rośnie – jeszcze w grudniu 2000 r. stanowili oni tylko 12,5 proc. mieszkańców kraju – ponad dwie trzecie kandydatów poszukujących pracy w sieci to dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Prawie połowa osób zaglądających do portali rekrutacyjnych jest w wieku 19-30 lat (43 proc. wszystkich aplikacji). Większość z nich ma wyższe wykształcenie lub studiuje. Liczna jest też grupa osób w wieku 30-40 lat (36,5 proc.). Ponad 16 proc. kandydatów to czterdziestolatkowie, a po pięćdziesiątce jest tylko 4,3 proc. osób odpowiadających na oferty.
Mężczyźni, język angielski i doświadczenie
Z badań firmy Communication Partners, która jest właścicielem portalu rekrutacyjnego pracuj.pl, wynika, że 69 proc. aplikacji pochodzi od mężczyzn. Na stanowiska inżynierskie stanowili oni aż 94 proc. badanych. Panie najczęściej ubiegały się o stanowisko specjalisty ds. finansów – 59 proc. aplikacji. Aż 83 proc. kandydatów deklaruje znajomość jakiegoś języka obcego.