Bezrobocie i nadmiar zasobów ludzkich na wsi to jeden z głównych problemów polskiego rynku pracy. Instytucje badawcze szacują, że całkowita liczba bezrobotnych na wsi, tj. zarejestrowanych i ukrytych, wynosi dziś około 2 mln. Stanowi to prawie 2/3 wszystkich bezrobotnych w Polsce.
Osoby pozbawione pracy na wsi to najczęściej ludzie bezrolni,
niewykształceni, z niską kulturą pracy, którzy mają kłopoty z odnalezieniem się
w zmieniających się warunkach społeczno-gospodarczych w naszym kraju – oceniają
eksperci niezależnych instytutów badawczych, autorzy raportu „Bilans korzyści i
kosztów przystąpienia Polski do Unii Europejskiej”. Wyż demograficzny dorzuca do
tej rzeszy bezrobotnych kolejne liczne roczniki młodzieży wchodzącej na rynek
pracy. Ponadto pojawienie się młodych ludzi szukających zatrudnienia nie jest
równoważone liczbą starszych odchodzących na emeryturę.
Na polskiej
wsi notuje się dramatycznie wysoki wzrost netto ludności w wieku produkcyjnym –
oceniają eksperci. Obecna struktura demograficzna każe przypuszczać, że przyrost
ten wyniesie ok. 450 tys. osób do 2010 r. Dodając do tego tych, którzy w wyniku
restrukturyzacji rolnictwa odchodzą od produkcji rolnej, należy się spodziewać w
najbliższych 5–10 latach dalszego wzrostu liczby osób poszukujących pracy na wsi
– nawet do 700–800 tys. Jakakolwiek propozycja rozwiązania tego problemu oznacza
podjęcie działań zmierzających do utworzenia pozarolniczych miejsc pracy na
obszarach wiejskich. Bez tego przeprowadzenie restrukturyzacji rolnictwa nie
będzie możliwe.
Mechanizmy i pieniądze
Konsekwencją
wejścia Polski do Unii Europejskiej będzie objęcie rolnictwa i obszarów
wiejskich mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Obecne wprowadzane do WPR
zmiany umożliwią, w ocenie specjalistów, poprawę zasobów pracy na polskiej wsi
dzięki tworzeniu tam nowych form zatrudnienia, ze wzmożonym respektowaniem
ochrony środowiska i uniknięciem nadmiernej intensyfikacji produkcji, co od
wielu lat jest problemem krajów członkowskich Wspólnoty.
WPR ma na
celu nie tylko finansowe wsparcie rolnictwa (tzw. pierwszy filar). Jej zadaniem
jest też promowanie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich za pomocą narzędzi
tzw. II filaru: działań zawartych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW)
i realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO), który znajduje
odzwierciedlenie w Narodowym Programie Rozwoju (NPR) zakładającym „rozwój
konkurencyjnej gospodarki bazującej na wiedzy i przedsiębiorczości, zdolnej do
długofalowego i harmonijnego rozwoju, zapewniającej wzrost
zatrudnienia”.
Na polskiej wsi notuje się dramatycznie wysoki wzrost
netto ludności w wieku produkcyjnym. Obecna struktura demograficzna każe
przypuszczać, że przyrost ten wyniesie ok. 450 tys. osób do 2010
r.
Udział Polski w WPR spowoduje ogromną zmianę skali transferów
finansowych na rzecz obszarów wiejskich. W latach 2004–2006 tylko z budżetu UE
Polska dostanie 7,2 mld euro, czyli średnio ok. 2,4 mld euro na rok. Skalę zmian
pokazują wyniki budżetowe (bez KRUS) w roku 2002, które wyniosły tylko ok. 1,3
mld euro. Co więcej, w okresie 2004–2006 dopłaty bezpośrednie i wsparcie rynkowe
będą stanowić tylko około 40 proc. transferów z budżetu UE. Reszta środków
zasili właśnie działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich tzn.:
Zatrudnienie w nowych branżach
Na sytuację rynku pracy na wsi
będą miały pozytywny wpływ nie tylko działania WPR, ale również mechanizmy
innych programów strukturalnych, w tym zwłaszcza instrumentów służących
wspieraniu przedsiębiorczości, a skierowanych bezpośrednio na rozwój rynku pracy
w branżach, które dotychczas są mało znane (agroturystyka, lokalne elektrownie
czerpiące z naturalnych źródeł energii, różne formy biotechnologii itd.).
Wzajemne oddziaływanie tych wszystkich inicjatyw, będących elementami korzyści z
członkostwa we Wspólnocie, stworzy lepsze niż obecnie warunki do głębokiej
restrukturyzacji rolnictwa, w tym do powstawania na wsi nowych form
zatrudnienia. Pomoc gospodarstwom przez dopłaty bezpośrednie będzie jednocześnie
stymulowała proces inwestycyjny, który z kolei pociągnie za sobą przyrost miejsc
pracy.
Założenia restrukturyzacji rolnictwa zakładają przesunięcie
dużej część zasobów pracy ze wsi do innych działów gospodarki oraz angażowanie
ich w pracochłonne działy produkcji rolnej. Stwarza to szansę zarówno na
stopniową poprawę sytuacji mieszkańców wsi na rynku pracy jak i efektywności
rolnictwa. Będzie to możliwe dzięki uzyskaniu przez Polskę dostępu do środków
finansowych i instrumentów, których wprowadzenie na własny rachunek byłoby, ze
względu na wysokie koszty, niemożliwe jeszcze przez wiele lat. Uzasadnione jest
więc, zdaniem ekspertów, traktowanie części kosztów dostosowawczych, np. działań
podjętych w celu stworzenia w jednostkach samorządowych służb pracy, jako
inwestycji, a nie jako wyłącznie kosztu.