Wiedza i wykształcenie to nie wszystko, czego oczekuje od ciebie potencjalny pracodawca. Ważne są również kompetencje miękkie – pracownicy, którzy mają je rozwinięte, są coraz bardziej pożądani na rynku pracy.
Kompetencje miękkie są związane z cechami psychofizycznymi. Dotyczą zachowań i postaw człowieka, a przejawiają się w różnych umiejętnościach: interpersonalnych, zarządzania własną osobą oraz motywowania się. „Pracodawcy poszukują osób charakteryzujących się wysoką komunikatywnością, dynamizmem, kreatywnością, umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością zarządzania czasem oraz odpornością na stres” – mówi serwisowi infoWire.pl specjalista ds. rekrutacji Beata Piechocka z agencji pracy tymczasowej Timberworks.
Sprzedawca czy specjalista ds. kontaktu z klientem to stanowiska dla osób, które wykazują bardzo dobrze rozwinięte kompetencje miękkie. Z kolei twarde są wymagane w zawodach bazujących na znajomości języków obcych, wiedzy specjalistycznej i umiejętności obsługi programów komputerowych. Kompetencje te jest łatwiej ocenić. Można je potwierdzić dyplomami czy certyfikatami oraz rozwijać przez naukę, udział w szkoleniach, kursach, a także pracę na danym stanowisku. Ćwiczenie kompetencji miękkich jest trudniejsze i bardziej złożone.
Obecnie wykształcenie akademickie traci na rzecz praktyki. Odpowiedzią na tę sytuację jest Polska Rama Kwalifikacji. „Pozwoli ona uporządkować umiejętności i kwalifikacje osób, które mają doświadczenie, ale niepotwierdzone odpowiednimi dyplomami. Dzięki temu będzie można szybciej znaleźć wymarzoną pracę” – podkreśla ekspertka.