Wynagrodzenie minimalne w przyszłym roku może wynieść ok. 840 zł. Taką wysokość proponuje rząd.
Zamiast rozmów na temat skali wzrostu płacy minimalnej powyżej wskaźnika inflacji należy zastanowić się nad tym, które z obciążeń podatkowych i parapodatkowych tego wynagrodzenia należałoby zmniejszyć – powiedział wczoraj dziennikarzom przed posiedzeniem Komisji Trójstronnej wicepremier Jerzy Hausner. Jak podkreślił, aż 40 proc. płacy minimalnej przekazywane jest do fiskusa.
Rada Ministrów proponuje, aby w 2005 r. płaca minimalna wynosiła około 840 zł. Wiadomo, że wysokość tego wynagrodzenia ustalona przez partnerów Komisji Trójstronnej nie będzie mogła być niższa od progu wyznaczonego przez rząd. O ile jednak minimalne wynagrodzenie mogłoby rzeczywiście w przyszłym roku wzrosnąć, m.in. ze względu na wskaźnik inflacji, jeszcze nie wiadomo. – Nie można jeszcze przewidzieć, przede wszystkim ze względu na niepewną sytuację dotyczącą cen, ile wyniesie inflacja w miesiącach letnich. Lipiec jednak będzie ostatnim miesiącem, w którym ceny wzrosną – zapowiedział wicepremier. Jan Guz, przewodniczący OPZZ, przyznał, że choć niepewność co do skali inflacji jest zrozumiała, to jednak niezbędne jest wyrównanie wzrostu płacy minimalnej w porównaniu ze średnią płacą. W jego opinii, obecna sytuacja sprzyja rozwojowi szarej strefy, a wzrost PKB – wbrew zapowiedziom rządu – nie przekłada się na wzrost wynagrodzeń. Z kolei w opinii Zbigniewa Kruszyńskiego z NSZZ Solidarność, płaca minimalna sięga obecnie poziomu minimum egzystencji. Według niego, osoby pracujące powinny mieć wystarczający dochód, by nie musiały korzystać z pomocy społecznej.
Podwyżka wynagrodzeń w obecnej sytuacji może doprowadzić do rozpętania spirali cenowo-płacowej – stwierdził Wiesław Szczuka, wiceminister finansów. Przyznał, że ministerstwo dostrzega problemy osób, które ze względu na spadającą wartość nabywczą ich dochodów znajdują się w trudnej sytuacji, wskazał jednak, że rozwiązaniem tego problemu powinno być lepsze adresowanie pomocy społecznej. Podkreślił przy tym, że nie powinna ona zastępować płacy, należałoby jednak usprawnić system transferów społecznych.
W opinii wicepremiera J. Hausnera, związkowcy opowiadając się za wzrostem płac, antycypują zjawiska, które nie muszą nastąpić. Nalegał, by tę sytuację rozpatrywać w powiązaniu z sytuacją na rynku pracy, gdzie brakuje pracowników wykwalifikowanych, a nie ma pracy dla niewykwalifikowanych.
Podniesienie poziomu płacy minimalnej pogorszy więc sytuację tych ostatnich – argumentował wicepremier, twierdząc jednocześnie, że kompromisem byłoby m.in. usunięcie obciążeń pozapłacowych, legalizacja zatrudnienia nieformalnego.
Za utrzymaniem na obecnym poziomie płacy minimalnej opowiadają się także pracodawcy. – Przeciwko podwyższaniu omawianego wynagrodzenia przemawia zestawienie wysokości płacy minimalnej w krajach naszego regionu w porównaniu z produktywnością. Płaca jest u nas wyższa niż w krajach, gdzie produktywność jest wyższa – argumentował Jeremi Mordasewicz z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Podkreślił, że wzrost PKB może być zużytkowany na wzrost zatrudnienia lub wynagrodzeń.
Rozmowy na temat wysokości minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku będą kontynuowane co najmniej do 10 września. Oznacza to, że dopiero wtedy płaca ta zostanie ustalona. Tymczasem, zgodnie z ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. nr 200, poz. 1679), Trójstronna Komisja ma na to czas do 15 lipca każdego roku. Do 15 września z kolei prezes Rady Ministrów musi obwieścić jej wysokość w Monitorze Polskim.
Płaca minimalna w krajach UE i w USA -1999
- 2004r. (w euro) |
||||||
Państwo | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004* |
Luksemburg | 1162 | 1191 | 1259 | 1290 | 1369 | 1403 |
Holandia | 1064 | 1092 | 1154 | 1207 | 1249 | 1265 |
Belgia | 1074 | 1096 | 1118 | 1163 | 1163 | 1186 |
Francja | 1036 | 1049 | 1083 | 1126 | 1154 | 1173 |
Wielka Brytania | 866 | 970 | 1130 | 1118 | 1106 | 1083 |
Irlandia | 945 | 945 | 1009 | 1073 | 1073 | |
USA | 762 | 883 | 995 | 1001 | 877 | 727 |
Grecja | 505 | 526 | 544 | 552 | 605 | 605 |
Malta | 552 | 534 | 542 | |||
Hiszpania | 416 | 425 | 433 | 516 | 525 | 537 |
Portugalia | 357 | 371 | 390 | 406 | 416 | 498 |
Słowenia | 451 | 471 | ||||
Czechy | 199 | 207 | ||||
Węgry | 202 | 212 | 189 | |||
Polska | 196 | 212 | 201 | 177 | ||
Estonia | 138 | 159 | ||||
Słowacja | 114 | 133 | 148 | |||
Litwa | 120 | 120 | 125 | 125 | ||
Łotwa | 107 | 116 | 121 | |||
*dane za styczeń 2004 | ||||||
W Austrii, Danii, Finlandii, Niemczech, Szwecji, we Włoszech i na Cyprze wysokość płacy minimalnej nie jest uregulowana prawnie | ||||||
Źródło: Eurostat |