Z dniem 1 stycznia 2003 r. stan prawny w zakresie normowania kwestii należności za podróże służbowe pracowników uległ zmianie.
Obowiązują dwa nowe rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej; pierwsze – w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, drugie – w sprawie podróży służbowej poza granicami kraju.
Nowe rozporządzenia przenoszą, z niewielkimi zmianami, dotychczasowe uregulowania w zakresie warunków wypłacania należności przysługujących pracownikom za podróże służbowe.
W odniesieniu do podróży służbowych na obszarze kraju zmiany polegają na podwyższeniu:
W odniesieniu do podróży służbowych poza granicami kraju zmiany polegają na :
Diety i inne należności za czas podróży służbowej krajowej bądź zagranicznej ustalone do wysokości określonej w rozporządzeniach MPiPS są wolne od podatku dochodowego – dotyczy to zarówno pracowników sfery budżetowej jak i pracowników spoza tej sfery (art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn.zm.).