Według Mapy Rynku Pracy przygotowanej przez firmę Hudson Global Resources, w grudniu ub. r. pracodawcy rekrutowali znacznie mniej pracowników niż w listopadzie.
Ogólna liczba wszystkich ofert zmniejszyła się w stosunku do listopada o
prawie 12 proc. Wiodącą pozycję utrzymała branża produkcyjno-przemysłowa, tutaj
ofert było więcej o 5 proc. Pracodawcy rekrutowali pracowników z myślą o
początku nowego roku. Poszukiwano osób na stanowiska wszystkich typów: najwięcej
w produkcji i sprzedaży. Firmy przygotowywały się w ten sposób do spodziewanego
zwiększenia popytu na rynku. Na wzrost liczą przedsiębiorstwa, które eksportują
produkty.
Do pierwszej trójki wróciła w grudniu branża FMCG (tzw. dobra
szybko zbywalne) – ogłoszenia z tego sektora stanowiły prawie 12 proc.
wszystkich ofert.
Na stanowiska mogły liczyć specjaliści niskiego i średniego szczebla. Trzecie miejsce zajęła branża usługowa – pochodziło z niej 8 proc. ogłoszeń, a więc mniej niż przed miesiącem. Zwiększyła się liczba ofert dla pracowników hotelarstwa i gastronomii – w grudniu o prawie 5 proc. Pracodawcom z tej branży sprzyja sezon narciarski. Branża gastronomiczna w Polsce przeżywa swoisty renesans. Błyskawicznie zwiększa się liczba restauracji, Polacy coraz częściej jadają posiłki poza domem. Dlatego nie dziwi zwiększająca się liczba ogłoszeń z tego sektora.
Więcej ofert było także dla finansistów. Może to oznaczać, że firmy ubezpieczeniowe oraz banki należące do tego sektora będą w 2004 r. coraz mocniej walczyć o klientów. W ostatnim miesiącu 2003 r. nieznacznie zmniejszyła się liczba ogłoszeń pochodzących z branży handlu detalicznego. Ponieważ jednak na stanowiskach kasjerów i innych pracowników supermarketów panuje duża rotacja, liczba ofert nie powinna drastycznie się obniżyć.
Pracodawcy z branży motoryzacyjnej poszukiwali o prawie połowę mniej pracowników niż przed miesiącem. Sektor ten intensywnie rekrutował personel w listopadzie, kiedy to przygotowywał się do zimy, która jest czasem zwiększonych obrotów w wielu firmach z tej branży. Mniej pracowników poszukiwali również pracodawcy z mediów i reklamy, logistyki oraz branży elektronicznej.