Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej wielu z Was zastanawia się nad możliwością podjęcia pracy w którymś z jej państw członkowskich. Warto jednak wiedzieć, że wychodząc naprzeciw potrzebom przyszłych pracowników i ułatwiając ich rekrutację potencjalnym pracodawcom Komisja Europejska opracowała uniwersalny wzór życiorysu. Jak przygotować własny życiorys zgodnie z tym wzorem? O tym możecie przeczytać w tym artykule.
Wzór życiorysu europejskiego (European Curriculum Vitae Format) podzielony
jest na kilka segmentów. Składa się z następujących części:
1. dane
personalne - PERSONAL INFORMATION,
2. doświadczenie zawodowe - WORK
EXPERIENCE,
3. wykształcenie i odbyte szkolenia - EDUCATION AND
TRAINING,
4. osobiste umiejętności i zakres kompetencji - PERSONAL SKILLS AND
COMPETENCES,
5. dodatkowe informacje - ADDITIONAL INFORMATION,
6.
załączniki - ANNEXES.
W każdej z wyżej wymienionych części życiorysu europejskiego osoba starająca się o pracę powinna podać wszystkie informacje, które są w niej wymagane. Jednocześnie CV zachowuje jasną i przejrzystą strukturę, tak, że czytający je pracodawca otrzymuje pełne dane o kandydacie do pracy w ustandaryzowanej formie.
A oto wykaz informacji, jakie powinny znaleźć się w poszczególnych segmentach życiorysu europejskiego:
1. PERSONAL INFORMATION: nazwisko, imię (imiona), dokładny adres
zamieszkania, numer telefonu (faksu), e-mail, narodowość, data urodzenia.
2.
WORK EXPERIENCE: zdobyte doświadczenia zawodowe uporządkowane od-do zaczynając
od najbardziej aktualnych, nazwa i adres pracodawcy, rodzaj działalności lub
sektor, zajęcie lub stanowisko, główne aktywności i odpowiedzialność,
3.
EDUCATION AND TRAINING: ukończone szkoły i odbyte szkolenia uporządkowane od-do
zaczynając od najbardziej aktualnych, nazwa i typ organizacji prowadzącej
edukację lub szkolenie, główne zagadnienia/zdobyte umiejętności zawodowe,
uzyskany w wyniku ukończenia szkoły lub szkolenia tytuł, poziom w
międzynarodowej skali (o ile można go określić).
4. PERSONAL SKILLS AND
COMPETENCES (niekoniecznie udokumentowane dyplomami czy certyfikatami): język
ojczysty, inne języki (czytanie, pisanie, mówienie - przy każdym z nich należy
określić poziom), umiejętności społeczne (np. umiejętność pracy w zespole),
umiejętności i działalność w organizacjach (opisać organizacje i programy),
umiejętności techniczne (np. umiejętność obsługi komputera), talenty artystyczne
(np. muzyka, pisanie, projektowanie), inne umiejętności nie wymienione powyżej
oraz prawo jazdy.
5. ADDITIONAL INFORMATION: dodatkowe informacje, które mogą
być ważne dla pracodawcy (np. opinie, referencje, osoby kontaktowe).
6.
ANNEXES: lista załączników