Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Dofinansowanie tworzenia nowych miejsc pracy

21 maja 2003

Rada Ministrów 20 maja wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa. Rozporządzenie jest wykonaniem delegacji ustawowej wprowadzonej nowelizacją ustawy z 20 grudnia 2002 roku o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty.

W dokumencie wprowadzono możliwość dofinansowania przez ministra właściwego do spraw pracy z Funduszu Pracy, przygotowanych przez zarządy województw programów, mających na celu: utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy oraz zmniejszenie negatywnych skutków bezrobocia.

Podstawowym warunkiem udzielenia wsparcia będzie uprzednie stworzenie programu przez zarząd województwa, we współpracy z partnerami lokalnymi (samorządy gminne, powiatowe, agencje regionalne i lokalne, organizacje pozarządowe itp.) i zadeklarowanie przez nich współfinansowania programu.

W rozporządzeniu określono tryb ubiegania się o wsparcie ministra i treść składanego wniosku oraz katalog usług, które mogą być w tym trybie kontraktowane przez samorząd wojewódzki. Są to usługi polegające na:

a) niefinansowej pomocy beneficjentom (pośrednictwo pracy, doradztwo zawodowe, szkolenia, nauka umiejętności zawodowych);

b) udzieleniu finansowego wsparcia bezpośrednio beneficjentom programu (finansowanie części kosztów najmu lokali, części usług doradczych, przyznanie środków na rozpoczęcie działalności, dofinansowanie oprocentowania zaciągniętych kredytów lub pożyczek) lub zakładom pracy zatrudniającym beneficjentów (refundacje kosztów utworzenia stanowisk pracy lub wynagrodzeń).

W dokumencie nie określono maksymalnego poziomu udziału środków Funduszu Pracy w finansowaniu programów. Minister właściwy ds. pracy, podejmując decyzję o współfinansowaniu konkretnego programu, będzie brał pod uwagę te z najwyższym udziałem środków własnych samorządów. Decyzja o finansowaniu programu będzie podejmowana z uwzględnieniem optymalnych skutków społecznych, gospodarczych i finansowych, stanu środków Funduszu Pracy oraz stanu rezerwy ministra.

Samorząd województwa odpowiedzialny będzie za wyłonienie wykonawców usług, zawarcie z nimi umów i bieżący nadzór, sprawozdawczość dla ministra, dotyczącą efektów programu oraz wydatków z Funduszu Pracy i innych źródeł oraz za zgodność z programem i procedurami.

Niektóre z proponowanych usług będą udzielane i nadzorowane na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 roku o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Wydanie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa (Funduszu Pracy), gdyż finansowanie wsparcia programów inicjowanych przez samorządy wojewódzkie odbywać się będzie z rezerwy środków FP. Chodzi o środki będące w dyspozycji ministra właściwego ds. pracy przewidziane w planie FP, stanowiącym integralną część ustawy budżetowej. Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, wysokość rezerwy nie może być większa niż 10 proc. środków FP. W 2003 roku wynosi ona 136.900 tys. zł.

Samorządy województw będą dążyć do uproszczenia procedur wobec beneficjentów, przy zachowaniu maksymalnej efektywności wykorzystania środków FP.

Z uwagi na duże społeczne potrzeby wsparcia inicjatyw lokalnych środkami Funduszu Pracy, rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.


POWIĄZANE

"Kolejny staż bez szans na pracę, ale lepsze to niż siedzenie w domu", "Gdyby ni...

Stopa bezrobocia w Polsce już jest jednocyfrowa, a perspektywy na kolejne miesią...

Zainteresowanie szkoleniem zorganizowanym przez Departament Oceny Projektów Inwe...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę