Pod patronatem ministra rolnictwa i rozwoju wsi powstała Koalicja na rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio - poinformowało PAP Carrefour Polska. Celem działania koalicji ma być m.in. podjęcie inicjatyw prowadzących do budowy rynku żywności bio i podniesienie poziomu wiedzy konsumentów.
Członkami założycielami są przedstawiciele Carrefour Polska, Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz stowarzyszenia Ekołan - wynika z komunikatu przekazanego PAP przez Justynę Kolczyńską z biura prasowego Carrefour Polska.
Jak wynika z danych Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych obserwuje się regres w produkcji żywności ekologicznej, a wielkość powierzchni upraw ekologicznych w Polsce spada systematycznie i wynosi obecnie 500 tys. hektarów. Pomimo tego, tempo sprzedaży żywności bio utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, ale w dużej mierze wskutek zwiększonego importu.
Według koalicji, rolnicy i producenci ekologiczni wciąż stanowią niszę na polskim rynku żywnościowym i napotykają na liczne bariery strukturalne. Rynek żywności ekologicznej w Polsce znajduje się obecnie w stanie kryzysu ze względu na brak aktywnych działań skierowanych do jego uczestników, chociaż obserwuje się duże zainteresowanie konsumentów produktami ekologicznymi. Zdaniem koalicji "wymaga to pilnych aktywności wspierających jego uczestników, także w świetle przyjętego w lipcu rządowego Planu dla Wsi, stawiającego na rozwój produkcji żywności wysokiej jakości, jako elementu rozwoju rolnictwa".
"Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi chce kompleksowo zająć się zagadnieniem rynku ekologicznego. Aby pomóc rolnikom chcemy podejmować działania w zakresie ułatwienia procesu certyfikacji oraz uproszczenia procedur i niezbędnych ram prawnych - zapewnił cytowany w komunikacie doradca w Gabinecie Politycznym ministra rolnictwa Karol Krajewski.
Jak zauważył cytowany również prezes Carrefour Polska, Christophe Rabatel, "dzisiejszy konsument jest coraz bardziej świadomy wpływu żywienia na zdrowie, a naszą misją jest zaoferowanie mu produktów, których szuka i potrzebuje. Od obecnego roku realizujemy strategię mającą na celu demokratyzację żywności ekologicznej tak, aby była dostępna dla każdego".
Z kolei zdaniem prof. dr hab. Ewy Rembiałkowskiej z Katedry Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa SGGW, Polacy szukają zdrowej żywności, dlatego w prace koalicji włączyło się aktywnie także środowisko naukowe.
"Dostrzegam ogromną potrzebę promowania zrównoważonej produkcji, dystrybucji i konsumpcji żywności, informowania oraz edukowania konsumentów w zakresie podstawowych, praktycznych zasad i sposobów identyfikacji ekologicznych produktów spożywczych, w tym pod kątem ich krajowego i lokalnego pochodzenia" - powiedziała również cytowana prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej Krystyna Radkowska.
Zadaniem koalicji, jak wynika z komunikatu, ma być wypracowanie standardów działania, rozwiązań problemów, opracowania gotowych projektów w zakresie gospodarczym, handlowym, edukacyjnym, społecznym i zdrowotnym, dotyczących rozwoju rynku żywności bio oraz upowszechnia wiedzy z tego zakresu wśród producentów, przetwórców, handlowców oraz konsumentów.
Anna Wysoczańska (PAP)