Mimo wysokiej inflacji i podwyżek cen różnych towarów ponad 60% Polaków deklaruje, że może zapłacić więcej za produkty w bardziej ekologicznych opakowaniach 38% Polaków choć raz wybrało produkt tylko ze względu na ekologiczne opakowanie
61% Polaków jest gotowych płacić więcej za produkty opakowane w bardziej ekologiczne materiały. Jednocześnie 38% ankietowanych deklaruje, że zdarzyło im się kiedykolwiek wybrać dany produkt wśród wielu innych tylko dlatego, że jego opakowanie zostało wykonane z mniej szkodliwych dla środowiska materiałów – to dane płynące z najnowszego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex. Co ciekawe, wyniki te są zbieżne z ostatnimi projektami nowego rozporządzenia Unii Europejskiej, które ma zmusić kraje członkowskie do ograniczania odpadów plastikowych i częstego wykorzystywania opakowań, które nadają się do recyclingu. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków.
Komisja Europejska przedstawiła na początku grudnia tego roku projekt rozporządzenia, który dotyczy systematycznego zmniejszania odpadów z plastiku. Nowe przepisy mają sprawić, że w krajach członkowskich więcej opakowań będzie używanych wielokrotnie lub będą one wykonane z przetworzonego plastiku. Będzie też obowiązek prowadzenia systemów kaucyjnych, choć bez butelek szklanych. Unia tym samym chce zachęcić państwa i ich obywateli do ponownego wykorzystywania opakowań i korzystania tylko z tych produktów, które nadają się do recyklingu. Jak wynika z różnych badań Polacy są gotowi nie tylko do korzystania z produktów opakowanych w bardziej ekologiczne produkty, ale także deklarują, że będą za takie rozwiązania więcej płacić.
Aż 61% Polaków deklaruje, że może więcej wydać na produkty, które są opakowane w bardziej ekologiczne materiały. Około 40% respondentów wskazało, że jest skłonna zapłacić do 10% więcej niż dotychczas. Mniejsza grupa, ale nadal spora – 13% badanych – uważa, że kwota wyższej odpłatności może się mieścić w przedziale 10-30% za bardziej ekologiczne opakowanie produktu, natomiast od 30% do 50% więcej może zapłacić już tylko 6% ankietowanych. 3% biorących udział w badaniu wskazało, że jest w stanie zapłacić powyżej 50% ceny produktu, jeśli będzie zapakowany w sposób przyjazny środowisku. Z przeprowadzonych badań wynika również, że mężczyźni (chętniej niż kobiety) zgadzaliby się na wyższe odpłatności w granicach 30-70% za produkty w eko-opakowaniach.
- Od kilku miesięcy obserwujemy wzrastające ceny na różne produkty w praktycznie każdym sektorze gospodarki. To efekt inflacji. Dlatego deklaracja zdecydowanej większości Polaków, że mogą płacić więcej za produkty opakowane w bardziej ekologiczne materiały, jak na przykład karton i papier może zaskakiwać. Jednak to dowód na to, jak ważna staje się ekologia i docenienie proekologicznych rozwiązań oraz zachowań w naszym codziennym życiu. To ważne dane, ponieważ prawdopodobnie już niebawem na producentach będzie spoczywała jeszcze większa odpowiedzialność za opakowanie produktu, jego recykling i ponowne wykorzystanie. Zgodnie z dyrektywami i planami Unii Europejskiej producenci wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach mieliby obowiązek sfinansowania i zorganizowania systemu zbierania oraz recyklingu odpadów opakowaniowych po opakowaniach. Cel tych wszystkich działań jest jasny: zmniejszenie ilości odpadów, które zanieczyszczają nasze środowisko. Z naszych analiz i właśnie badań wynika, że większość Polaków popiera takie działania a nawet więcej, chce w nich aktywnie uczestniczyć przeznaczając na nie własne środki finansowe – zauważa Grzegorz Łajca, Prezes Zarządu Grupy Akomex.
Wyniki badań przeprowadzonych przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex ukazują też, że 38% konsumentów zdarzyło się kiedykolwiek wybrać dany produkt pośród wielu innych tylko dlatego, że jego opakowanie zostało wykonane z ekologicznych materiałów. Do grupy respondentów, która najczęściej sięgała po takie produkty zaliczają się przede wszystkim mieszkańcy miast powyżej 500 tys. osób oraz wsi, a także ankietowani w wieku pomiędzy 55 a 65 rokiem życia.
***
Grupa Akomex ma ponad 50 lat doświadczenia na rynku, zarządza trzema fabrykami: w Polsce oraz w Danii. Zatrudnia ponad 600 osób. W jej skład wchodzą 3 spółki: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Około połowa produktów firmy jest eksportowana poza granice kraju, głównie do państw Europy Zachodniej. Producent dostarcza opakowania, a także ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla takich branż jak farmaceutyczna, spożywcza, higiena osobista, elektronika czy akcesoria domowe. Rocznie, zakłady produkcyjne firmy opuszcza około 1,3 miliarda opakowań, dostarczanych wiodącym markom branży spożywczej i farmaceutycznej. W ubiegłym roku Grupa Akomex zanotowała około 280 mln złotych przychodu.