Umiejętne zarządzanie procesem zakupowym pozwala firmie ograniczyć koszty związane z dostawami i zwiększyć opłacalność biznesu. Niestety w Polsce wiele przedsiębiorstw, i to nie tylko tych małych, ciągle ma z tym duże problemy. Jak mogą je rozwiązać? Z pewnością potrzebują do tego skutecznej strategii zakupowej.
„Organizacja zakupowa w firmie stoi na straży efektywności. Przyczynia się wprost do polepszania warunków handlowych współpracy z dostawcami. Nie mówimy tutaj wyłącznie o warunkach cenowych, ale również o jakości tej współpracy. Według mnie bez organizacji zakupowej już średnie i duże przedsiębiorstwa nie są w stanie racjonalnie funkcjonować. Po prostu za duża ilość pieniędzy byłaby w tych organizacjach wydawana w sposób nieodpowiedni, nieefektywny, nie u tych dostawców, u których trzeba, lub nie na te produkty bądź usługi, które faktycznie są potrzebne do prowadzenia biznesu” – stwierdza w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Mateusz Borowiecki, prezes firmy OptiBuy.
Jak zatem zbudować dobrą strategię zakupową? Na pewno stanowi to duże wyzwanie. Po pierwsze strategia zakupowa musi być skoordynowana z ogólną strategią przedsiębiorstwa. Co ważne, w jej opracowywaniu powinni brać udział nie tylko pracownicy działów zakupów, lecz także klienci wewnętrzni, a więc faktyczni użytkownicy produktów i usług. Należy oczywiście uważać na różne pułapki. Jedną z nich jest nieoparcie strategii na realnych danych – punktem wyjścia musi być zawsze analiza kosztów ponoszonych przez firmę oraz potrzeb organizacji. Gdy informacje te zostaną już zebrane, konieczne jest zbadanie rynku dostawców i wybór odpowiednich partnerów biznesowych. Niestety polskie przedsiębiorstwa ciągle często mają problem z dopasowaniem dostawców do swoich faktycznych potrzeb.
W realizacji strategii zakupowej i zarządzaniu łańcuchem dostaw kluczową rolę odgrywają oczywiście menedżerowie zakupów, których zadaniem jest zwiększanie opłacalności biznesu. „Specjaliści ds. zakupów mogą osiągnąć to na trzy sposoby. Pierwszym jest obniżenie kosztu materiałowego poprzez krytyczną analizę rozwiązań wykorzystywanych przez organizację do zaspokajania swoich potrzeb. Drugi to zmniejszenie kapitału obrotowego netto – obniżenie zapasów przez zapewnienie dostaw w modelu just-in-time i przedłużenie terminów płatności. Trzecią ważną dźwignią do osiągnięcia wyższej opłacalności jest wymaganie od dostawców wprowadzania najciekawszych innowacji do organizacji, czyli wymaganie tego, aby podnosili wartość rozwiązań, które przedstawiamy naszym klientom” – mówi prof. dr Arjan van Weele z Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven.
infowire.pl