W dniach 14-16 maja 2019 r. polskie firmy branży mleczarskiej po raz kolejny wezmą udział w targach SIAL China w Szanghaju.
Rozłożone są na 162.000 m2., Targi SIAL China są wiodącą platformą wymiany handlowej rynku żywności w Azji i trzecią pod względem wielkości na świecie. W ubiegłym roku 2018 w Targach SIAL wzięło udział 3.400 firm i 110.635 specjalistów sektora z całego świata.
Polskie produkty mleczne obecne są na rynku chińskim od dłuższego czasu. Chińscy konsumenci cenią sobie przede wszystkim walory odżywcze oraz wysoką jakość i bezpieczeństwo składników polskiego mleka. Głównym produktem eksportowym jest serwatka proszkowana. Zgodnie z wstępnymi, niepublikowanymi danymi Min. Finansów, w 2018 r. Polska wysłała do Chin ponad 32 tys. ton, co stanowiło ok. 15% całego eksportu tego produktu z Polski, a Chiny uplasowały się na 2 miejscu, po Holandii, wśród odbiorców polskiej serwatki. Hitem eksportowym ostatnich lat jest też polskie mleko pitne, którego eksport z poziomu 376 ton w 2012 r. urósł do 33 tys. ton w 2018 r., o 8660% więcej i o 50% więcej w porównaniu z 2017 r. W dalszej kolejności do Chin Polska eksportuje również proszki mleczne (około 1 tys. ton w 2018 r., zgodnie z wstępnymi, niepublikowanymi danymi Min. Finansów) oraz, ostatnio także jogurty i sery, szczególnie topione.
Ze strony chińskich importerów obserwuje się także rosnące zapotrzebowanie na materiały paszowe, a przede wszystkim na serwatkę w proszku i permeat serwatkowy. Zgodnie z prognostyką Polskiej Izby Mleka, jest szansa, że w najbliższych miesiącach br. dojdzie do skutku długo oczekiwana kontrola chińskich służb weterynaryjnych w zakładach mleczarskich produkujących np. parmeat serwatkowy. Umożliwi to eksport permeatu serwatkowego i serwatki na cele paszowe do Chin.
Na Targach SIAL w Szanghaju będzie możliwość spotkania polskich producentów i dystrybutorów produktów mlecznych w hali E4, na stoisku D001. Zainteresowanych spotkaniem B2B z przedstawicielami poszczególnych firm oraz Polskiej Izby Mleka prosimy o kontakt mailowy: trademilk@cooperbras.com. Szczegóły na stronie http://www.trademilk.eu/SIAL_2019,8032,8032,pl.html.
Projekt „Mleczne skarby”, realizowany przez Polską Izbę Mleka, jest finansowany od 2018 r. ze środków Funduszu Promocji Mleka. Jest on kontynuacją programu informacyjno-promocyjnego Trade Milk, finansowanego w latach 2014-2017 ze środków Unii Europejskiej, Rzeczypospolitej Polskiej oraz Funduszu Promocji Mleka.
Polska Izba Mleka