W Poznaniu rozpoczęły się w poniedziałek Międzynarodowe Targi Wyrobów Spożywczych Polagra Food i towarzyszące im Międzynarodowe Targi Technologii Spożywczych Polagra Tech, Międzynarodowe Targi Gastronomii Polagra Gastro, Targi Wyposażenia Hoteli Invest Hotel, Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Etykietowania Taropak, Logipak oraz Targi Tworzyw Sztucznych i Gumy EPLA.
W tym roku Targi Poznańskie obchodzą jubileusz 95-lecia, a organizowane tu targi Polagra Food są corocznym, tradycyjnym świętem branży spożywczej. To największa, nie tylko w Polsce, ale i w Europie Środkowo-Wschodniej wystawa prezentująca osiągnięcia tej branży.
– Na targach tych doskonale widać potencjał naszego przetwórstwa rolno-spożywczego. Śmiało można powiedzieć, że w międzynarodowej konkurencji polska żywność prezentuje się wspaniale – powiedział goszczący dziś na targach minister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Jurgiel.
Prezes Zarządu MTP Przemysław Trawa podkreślił, że to przede wszystkim targi jedzenia i dodał, że jedzenie powinno zaspokaja głód - nie próżność, powinno sprawiać przyjemności – nie trudności, być doznaniem kulinarnym – nie intelektualnym i dawać okazje do dzielenia się radością posiłku z bliskimi – nie koniecznie na facebooku.
– Nasza żywność znajduje coraz większe uznanie na rynkach zagranicznych – powiedział minister Jurgiel i dodał, że przez ostatnie 9 miesięcy nasze produkty uzyskały dostęp do następnych 22 rynków w różnych regionach świata. Główne z nich to Chiny, Kazachstan i rynki Afryki Południowej.
– Wyniki handlu za I półrocze bieżącego roku wskazują, że wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła ponad 11, 5 mld euro i jest wyższa o 1,1 % w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W dalszym ciągu utrzymuje się też dodatnie saldo w obrotach tymi artykułami na poziomie 3,4 mld euro – poinformował Krzysztof Jurgiel i dodał, że w ubiegłym roku sprzedaliśmy produkty rolno-spożywcze za kwotę prawie 24 mld euro, z czego 19,6 mld euro, czyli 82% do krajów Unii Europejskiej.
Uczestniczący w konferencji sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki przedstawił przygotowany w resorcie projekt Programu rozwoju głównych rynków rolnych w Polsce na lata 2016-2020.
– Celem Programu jest wypracowanie koncepcji długofalowego rozwoju krajowego sektora rolno-żywnościowego – poinformował sekretarz stanu. Jako główne mechanizmy rozwoju Jacek Bogucki wskazał wzmocnienie pozycji rolnika w łańcuchu żywnościowym i uczciwy podział zysku pomiędzy poszczególne jego ogniwa, budowę polskiej marki oraz stworzenie holdingu rolnego, który będzie dużą siłą gospodarczą pozwalającą sprostać konkurencji na światowych rynkach.
Uroczystość otwarcia targów połączona była z galą nagród, podczas której wręczone zostały Złote Medale Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz statuetki Acanthus Aureus. W tym roku Złoty Medal otrzymało 56 produktów spośród wszystkich zgłoszonych do konkursu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz podlegle resortowi instytucje, tak jak co roku aktywnie w tych targach uczestnicą. Na ministerialnym stoisku prezentowane są produkty oznaczone znakiem Poznaj Dobrą Żywność m.in. takich firm jak: Zakłady Spożywcze „BONA”, SEMCO SemCo SGNiP Krystyna Just, Victoria Cymes Sp. z o.o., OSM w Międzyborzu, WIPASZ S.A. Zakład Drobiarski w Mławie, Pasieka Smereka Mistrz Pszczelarz Henryk Kłak, Firma Produkcyjno-Handlowa „AGI”, Przetwórnia Owoców i Warzyw Robert Kowalkowski, Octim Wytwórnia Octu i Musztardy Sp. z o.o., VIN KON S.A., SM MLEKPOL, AGRO-DANMIS Gramowscy Sp. j., OSM w Kole, NASZ SAD Spółdzielcza Grupa Producentów Owoców, SM MLEKOVITA, OSM w Łobżenicy, MAMUT Sp. z o.o., OSM w Skierniewicach, DEGA S.A., SM „LAZUR”, P.P.U.H. Tłocznia Maurer, Zakład Przetwórstwa Mleczarskiego Dominik sp. z o.o., HORTINO ZPOW Leżajsk Sp. z o.o., Zakład Konfekcjonowania Artykułów Spożywczych Vitana Jerzy Płachta, OSM w Grodzisku Mazowieckim, OSM Top-Tomyśl, Zakłady Mięsne PAMSO SA, DAWTONA, Pasieka PUCER, TOP s.c. Huszczak, Humerczyk, MAXTOP. Są tu także udzielane informacje na temat Programu Poznaj Dobrą Żywność oraz prowadzonych przez resort działań informacyjno-promocyjnych dotyczących rolnictwa i gospodarki żywnościowej.
Agencja Rynku Rolnego zorganizowała stoisko informacyjno-promocyjne, na którym znajduje się Strefa Inspiracji. Symbolicznego jej otwarcia dokonał minister Krzysztof Jurgiel. Strefa obejmuje cykl wykładów edukacyjnych, inspiracyjnych i motywacyjnych, których celem jest budowanie rozpoznawalnej marki polskiego rolnictwa w kraju i na świecie. Podczas tych spotkań przedstawiane są możliwości współpracy w branży rolno-spożywczej z rynkami Afryki i Azji, jak również podejmowane tematy zagadnień kluczowych dla efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw branży rolno-spożywczej, a w szczególności skutecznej promocji i komunikacji oraz kwestii zapewnienia wysokiej jakości produktów rolno-spożywczych.
– To nowa inicjatywa, proponująca nowe sposoby na skuteczne dotarcie do konsumentów –powiedział minister Jurgiel i dodał, że otwieramy nowe rynki zbytu na polska żywność i musimy do nich dostosować zarówno naszą ofertę, jak i sposoby promocji.
– Świat się zmienia i muszą zmieniać się również formy promocji i komunikacji w zakresie rolnictwa – podkreślił szef resortu.
Targi Polagra Food i towarzyszące jej imprezy to wydarzenia niezwykle atrakcyjne. Udział w nich bierze blisko 1200 wystawców z 30 krajów. Jest tu niemal 400 nowości i 9 absolutnych premier rynkowych z sektora technologii spożywczych. Na targach Polagra Food, jak co roku dominują branże mleczarska i mięsna, ale niezwykle interesujące są także ekspozycje sektora owocowo-warzywnego, piekarniczego, cukierniczego, a także alkoholowego.
Wśród wystawców tegorocznej POLAGRY FOOD są również przedstawiciele sektora spożywczego z innych krajów unijnych, takich jak Włochy, Belgia, Węgry, a także z krajów azjatyckich.
MRiRW